Har det rabla helt for ordføreren? Ja slike uærbødige tanker kan ramle ned i hue på denne kjerringa når hun sitter og leser lokalavisa og ser at ordføreren vil ha svevebane til Hønefoss.
Først tenker jeg at lokalavisa har lurt Runar, ja ordføreren altså, ut på tynn is. At de eller noen andre har kommet opp med forslaget om svevebane i Hønefoss, og så ringt ordføreren og hørt hva han mener om ideen. Når da ordføreren ikke slår idéen ned, fremstiller avisen det som om dette er noe ordføreren ønsker. Slike journalistiske virkemidler har jeg sett før. Men når jeg leser artikkelen virker det som om dette er en av de mange idéene ordføreren har suget av eget bryst. Unnskyld Runar hvis jeg tar feil, men da får journalisten ta litt av skylda.
Ordføreren viser både til Kina og Wuppertal som steder som har svevebaner som blir flittig brukt. Nå bor det litt flere folk i Kina enn i Hønefoss. Er det ikke slik at man sier at hver femte menneske er en kineser? Det samme kan en ikke si om folk fra Hønefoss.
Ja, selv i Wuppertal er det omtrent 10 ganger så mange mennesker som på Hønefoss. Men ordføreren viser med effektiv prosentregning at en svevebane vill gå med overskudd også hos oss. Litt usikker på om han tok mef investeringskostnadene i det regnestykket, men pytt, pytt. Han hadde likevel ikke tenkt å bruke kommunekassa til å investere i prosjektet. Nei det må nok private investorer til. Runar representerer ikke Høyre for ingenting.
Etter ordførerens beregninger behøver man heller ikke kjøpe opp areal for å etablere en slik svevebane. Den skal jo sveve over bakken, og lufta er som vi vet for alle. Genialt.
En slik svevebane vil være nytenkende og innovativt forstår jeg, og vil for alvor sette Hønefoss på kartet.
Det der med å sette Hønefoss på kartet forstår jeg er viktig. Jeg har hørt nye snakk om det de siste årene. Samtidig har jeg ikke sett et eneste kart hvor Hønefoss er uteglemt. Statens kartverk er jo her i byen. De klarer nok å påse at byen får den plassen på kart som den skal ha.
Jeg er og litt usikker på hvor nytenkende en slik svevebane er. Den i Wuppertal åpnet i 1901… Foresten. Hvor mange klarer å plassere Wupertal på kartet over Tyskland? Svært få, enda de har hatt svevebane I snart 125 år…
Jeg skal ikke være negativ jeg. Dukker det opp en privat investor som brenner av engasjement for å anlegge en slik svevebane er jeg ikke negativ. Ja under forbehold at det ikke blir kommunen som blir sittende igjen med regninga. Det er nok noen andre investeringer jeg finner viktigere og mindre høytsvevende.