Høyt hevet

Da er dagen blitt kveld. Jeg har flata ut i senga, noe ryggen setter pris på etter en lang dag med kaffekos og møtevirksomhet.

Bildet over tok jeg fra møterommet i 8. etg. på rådhuset. Selv om jeg ikke er så begeistret for høyhus så er utsikten fin.

Det var ikke de helt store sakene som skulle opp i Hovedutvalget i dag.

Skal Ringerike inngå partnerskapsavtale med Frelsesarmeen? Jeg skulle ønske vi ikke trengte det. Ikke fordi jeg har noe i mot Frelsesarmeen, men fordi jeg mener at noen av tilbudene som denne partnerskapavtalen dekker ikke burde være nødvendig i 2023. For eksempel matutdeling til de fattige.

Vi har en velferdsstat her i landet, eller hadde før regjeringen Støre kom til makta. Mulig den begynte å forvitre allerede under Erna, men poenger mitt er at vi burde ikke ha matkøer i ett av verdens rikeste land.

Ja, jeg har fått med meg at det er krig I Europa. Det er en medvirkende årsak til at fattigdommen øker med rekordfart her i landet. Men oppgaven til regjeringen er vel ikke å forklare årsaken? Jeg trodde det var mer å komme med løsningen på utfordringene. Altså sette inn avbøtende tiltak.

Mulig jeg burde stemt mot Frelsesarmeen. Vi i Rødt er ikke så positive til at kommunale tiltak privatiseres. Heller ikke når det er til ideelle organisasjoner, selv om det selvsagt er mye mer positivt enn når det er kommersielle aktører. Men jeg opplever at de tilbudene Frelsesarmeen ønsker å tilby mer er i tillegg til kommunens tilbud og ikke i stedet for.

Neste sak var at kommunen trenger flere boliger for å bosette det antall flyktninger vi har vedtatt. Den saken ble jeg litt overrasket over. (Eller ble jeg egentlig det?). For så sent som i desember hadde Rødt en interpellasjon hvor i spurte om hvor vi skulle finne boliger til alle flyktningene. Vi hadde hørt at det var et problem. Svaret fra ordføreren, utarbeidet av administrasjonen var at det ikke var noe problem med å skaffe nok boliger. Nå, tre måneder senere er det plutselig et problem, uten at saksfremlegget kunne hoste opp en forklaring på hva som har endret seg  i løpet av de tre månedene.

Den tredje saken på sakskartet dukket først opp der i dag. Den kunne vi forståelig nok ikke behandle.  Vi må ha tid til å sette oss inn i sakene.

I tillegg var det noen orienteringssaker. Den ene kan det hende jeg lommer tilbake. Orienteringer fører ofte til spørsmål fra meg. Jeg synes ikke alle ble godt nok svart ut. Jeg må nok søke mer informasjon på andre hold før saken kommer til politisk behandling.

Nå kjenner jeg søvnen komme smygende. Jeg tror jeg kryper godt under dyna og finner roen. God natt!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg