Døde humler

 

MENNESKEHETEN HAR 4 – FIRE –  ÅR IGJEN Å LEVE HVIS ALLE HUMLER OG BIER FORSVINNER.

Vanligvis driver jeg ikke med dommedagsprofetier. Vend om, vend om,, verden går snart under ! er liksom ikke min greie. Hvis dere ikke sier det til noen kan jeg innrømme at jeg, til tross for min fortid i SV, ikke er sikker på at absolutt alle klimaforandringer er menneskeskapt.  Men det der med humlene bekymrer meg.

I Norge har vi et spesielt ansvar for humler, da 15% av alle verdens humlearter er representert i Norge.  Men det blir stadig færre humler også her i landet.   Uten humler blir det dårlige tider for landets frukt og bær produsenter., og ikke blir det noe bær å finne i skogen heller.  I Norge er det humler og villbier som stort sett gjør jobben, med litt hjelp fra bier i bikuber. Denne innsatsen gjør insektene helt gratis. I USA. må store bestander av bier fraktes rundt for at nytteplanter skal bestøvet, og i Japan har mangelen på bier og humler gjort at plantene må bestøves manuelt med pensel.

 

 

5 kommentarer
    1. Dette er ikke dommedags profetier, men dessverre sannheten. Så utrolig viktig at alle gjør sitt for å sikre humlebestanden, det skylder vi neste generasjon.
      Jeg forsøker å kjøpe mest mulig organisk og å begrense veldig kunstige stoffer…. vi kan alle gjøre noe og alt hjelper.

    2. Merker faktisk at det er færre humler! Moren min har en busk i hagen hvor det alltid har krydd av humler som har surret og styra på – nå er det så og si ingen der!
      Blir glad hver gang det kommer ei humle forbi på platten min her hvor jeg bor, og lar de få styre på i fred 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg