Brexit

bilde fra HP Cheung

Et knapt flertall av britene har stemt for å melde seg ut av EU. For meg som EU motstander, er dette en stor dag, og faktisk en viktig avgjørelse.  Dette er slikt som etterkommerne våre kommer til å lese om i historiebøkene. 23.6.2016 var en historisk dag.

Mange sier at denne avgjørelsen vil skade Storbritannias økonomi.  Jeg er ikke  den rette til å komme med spåstander på det feltet, men siden EU først og fremst ble etablert som en økonomisk   union, vil jeg anta at det vil ha en effekt på økonomien.
Mange advarer mot at dette er et tegn på økt nasjonalisme.  Fremmedfrykt. Stengte grenser. Vel, noen kan nok ha stemt for å melde seg ut av unionen på et slikt grunnlag. 

MEN grunnen til at jeg ser på dette som en positiv hendelse. Et tegn på at verden beveger seg i riktig retning, er at jeg ser på dette som et tegn på at sjølråderetten står sterkt.  Folk ønsker kortest mulig beslutningslinjer.  De vil være hekke i eget hus.  Slik tolker jeg brexit som et tegn på at verden har tatt ett stort og viktig skritt i den retningen jeg mener er riktig utvikling.

Kanskje er det og et tegn på at økonomien ikke lenger skal være den drivende kraft i samfunnet.  At det finnes mange andre verdier i samfunnet enn størst mulig økonomisk gevinst.  Det tenner et lite lønnlig håp om at storhetstiden til “blårussen” og de som tror på New Public Managements er forbi. Ingen ting ville glede meg mer.

Vi ser noe av det samme her i landet og.
Kommune etter kommune sa Nei til kommunesammenslåing.  Og oftest er motstanden sterkest i de små kommunene. De som Sanner og co mener har mest å tjene på kommunesammenslåing, sånn økonomisk sett.  Mulig det, men nei takk.  Det er ikke alt man ønsker å selge. Ikke for all verdens penger.  

Friheten til selv å bestemme er en frihet som er utrolig viktig å verne om.

 

5 kommentarer
    1. Helt enig. Og har tenkt akkurat den samme tanken som deg. Vår lille Brexit kamp er kommunesammenslåingen. Den har likheter. Den er udemokratisk. Og den er fra den bedrevitende elite som skal tvinge småsamfunn og småfolk til å gjøre slik eliten vil. Så bra at vi har vårt eget lille brexit opprør her til lands. Måtte det vokse seg stort og sterkt og kanskje kommunene heller blir delt opp? Og lokaldemokratiet og sjølråderetten vokser?

    2. tanketromling:
      Britene blir nok bare de første. I løpet av de neste årene vil flere land melde seg ut. Jeg har tro på menneskene. Tro på at menneskene ser at det finnes andre verdier enn størst muulig sammenslåinger av alt fra stater til sykehus.

    3. tanketromling:
      Nei. Jeg er politiker for en liste som kaller seg “Solidaritetslista av Rødt og uavhengige.” Den uavhengige er liksom meg (og noen andre)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg