56 er ingen alder

Jeg tok på meg den røde kjolen i det jeg sto opp i dag. Kledd i kjole før klokka var 6.30.  Synes det passer til dagen. Jeg har nemlig bursdag i dag, fyller 56 år.

Jeg tar et google-søk på “56 år”.
Jeg ser at Alec Baldvin (56) skal bli pappa igjen. Hollywood-stjernen og hans 26 år yngre kone venter barn nummer to.
En gråhåret kvinne på 56 har gått til frisør og stylist og ser muligens yngre ut.  Hun ser i det minste mer sminket ut når du sammenligner før, og etter bildene.

Google-søket forsterker vel bare samfunnets holdninger. 56 år gamle kvinner er gråe og kjedelige. 56 år gamle menn mandige og virile.

Jeg har den røde kjolen på. Jeg er ikke grå og kjedelig – men heller ikke oversminket.
Jeg misunner ikke denne Alec. Frister overhode ikke å begynne med småbarn igjen.

Til uka skal jeg i en bisettelse.  En tidligere kollega har gått bort.  For ett halvt år siden var hun frisk og rask, løftet en haug med kilo i benkepress, hadde hundre jern i ilden og levde det hektiske, engasjerte  livet jeg elsket. Politikk, arbeidsliv, organisasjonsarbeid. Sterke meninger og gjennomføringsevne.
I våres fikk hun påvist kreft. Nå er hun død.
Hun ble 64 år.

Ingen vet hva morgendagen bringer.  Ingen vet hva skjebnen har på lur bak neste sving.  Det gjelder å nyte livet mens man har det.  Det gjelder å få mest mulig ut av den tiden vi er her.
Ikke det at jeg har tenkt å reise jorden rundt og stresse for å prøve å få med meg alt fra savannene i Afrika, via den Kinesiske mur til Inkariket i Andesfjellene. Jeg snakker mer om å ikke bare la dagene passere og bli til uker, måneder år uten å ha et bevisst forhold til hva du fyller dagen din med. Jeg, for eksempel er alt for flink til å ta en liten strekk på sofaen mens jeg knotter på telefon.
Tror mye av den tiden kunne vært brukt mer konstruktivt.

I går siste jeg lunsj på kaffe sammen med Barndomsvenninna.  Jeg har som sagt bursdag i dag, hun hadde bursdag tidligere denne måneden. Vi er begge 56.
Det er tydelig at vi har blitt eldre siden vi traff hverandre første skoledag i første klasse. I går snakket vi mye om helse. Om egen helse. Begge har vi en del helseutfordringer. Men det er litt deprimerende å tenke på at vi satt der som to gamle damer å snakket om dårlig helse. For vi er ikke gamle. Vi er 56. Vi er helt klart ikke unge lenger, men vi er ikke gamle heller. Forventet levealder for kvinner i Norge var i 2020 rett under 85 år. (84,9).  Det vil si at vi kan forvente å leve i 29 år til.
Vi kan da ikke sitte på den kafeen å gnåle om dårlig helse de neste 30 åra!

Barndomsvenninna så ikke det som noe problem, tror jeg. Hun sa at hun hadde innfunnet seg med hennes helseutfordringer ble hun ikke gammel.
Jeg kjente redselen gripe rundt hjertet mitt som en kald klo.
Jeg har mistet så mange som jeg har satt pris på. Så mange som ikke ble gamle.  Jeg vil ikke miste flere.
Samtidig har jeg noen av de samme helseutfordringene.  Jeg har vel heller ikke de beste prognosene for å bli 100 år.  Vel, jeg har ikke tenkt å sitte ved det kafebordet og drikke kaffe-latte å vente på en tidlig død.

Jeg har aldri vært noen helse-freak. Ikke vært særlig opptatt av kosthold og trening. Men ved kafebordet der i går bestemte jeg meg for at både barndomsvenninna og jeg kan gjøre mye selv for å øke prognosen for at vi blir 85 år.  Flere av våre helseutfordringer kan, så smertelig det enn er å innrømme, gå under det som kalles “livsstilsykdommer”:
Uten å bli fanatikere kan vi helt klart bevege oss mer, og ha et litt mer bevisst forhold til hva vi stapper i munn og mage.
Det finnes flere måter å nyte livet på enn å stappe i seg fett og sukker.

Du kommer ikke til å se oss jogge rundt i treningstøy.  Ingen ville ideer om Birken eller Den store styrkeprøven. Men hva om vi neste gang vi skal løse verdensproblemer ikke løser de ved et kafebord mens vi stapper innpå med kaffe-latte og Napoleonskake, men finner oss et koselig skogsvann og har med oss kaffe på termos?

Jeg er 56 år gammel i dag. Det skal feires. “Crispy duck” med entrecote står på menyen. Gamle Gubben Grå skal være kokk, og det blir nok litt rødt i glasset.  Før det skal jeg fylle dagen med ting som gjør meg godt.

 

24 kommentarer

Siste innlegg