Å finne lykken…

Kan lykken finnes i en jakke? spør Ida Amalie Unhjem. Ja, jeg måtte helt ned på 24. plass på bloggtopplista før jeg fant noe som vekket trangen til refleksjon. Hverdagsliv, strikkeoppskrifter og mat er ikke alltid det som engasjerer denne kjerringa mest.
Likevel var det et strikke-innlegg som altså skulle få frem refleksjonene hos kjerringa i dag. For innlegget med spørsmål om lykken kan finnes i en jakke er et innlegg om oppskriften på ei bestemt strikkejakke.

Jeg klikket inn på innlegget med litt blandede følelser. Jeg kjenner ikke bloggen, har ikke vært ofte på besøk.
Det kunne jo være en av de som blir lykkelig hvis hun svir av mange lapper på den mest moteriktige jakka fra en av de dyreste designerne. Jeg kunne jo ha møtt på et budskap om at lykken ligger i å ikle seg en jakke som oser av jeg har penger og er ikke redd for å bruke dem.
Det kunne vært et kamuflert reklame-innlegg for en jakke bloggeren hadde fått for å promotere den og få andre til å tro at lykken finnes i å eie akkurat den jakka.
Lykkejakka  var ingen av delene. Det er et innlegg om en jakke Ida Amalie har strikket selv og som hun føler lykke når hun ikler seg. Ja, og så har designeren kalt jakka for Lykkejakka. Klart man kan finne lykken i et slikt selv-produsert plagg.

Når jeg leser innlegget tenker jeg at jeg har og en slik “lykke-jakke”. Nei, jeg har ikke strikket meg en slik jakke som den innlegget handler om. Brede, horisontale striper er ikke akkurat det som kler ei kjerring som meg. Jeg er bred nok, og trenger ikke understreke det med visuelle effekter.
Likevel. Jeg har en lykke-jakke.  En jakke jeg føler meg lykkelig når jeg tar den på meg. Den er sennepsgul, og jeg kjøpte den for et par år siden. Den er ikke så vakker, ikke noen dyr design-jakke, men den er så utrolig god å ha på seg. Passe lang, passe varm og med lommer jeg kan putte mobil og nøkler i. Når den kommer opp fra et opphold på vaskerommet “bor” jeg nesten i den til jeg motvillig tar farvel når jeg føler at den nesten er overmoden for en ny runde i vaskemaskinen.
Så ja, lykken kan finnes i en jakke.

På samme måten som lykken kan finnes i en god kopp te, eller en god bok.
Eller hva med den lykken du føler når du er ute i skogen på rett plass til rett tid, akkurat når tåka letter rundt deg og sola bryter frem? Eller lykken i å finne en full kurv med sopp på en liten tur i skogen?

Lykke. Det kan vi alle finne bare vi tar oss tid til å sanse den.
Lykke er ikke å hige etter dyre statussymbol, reiser til eksotiske mål eller å gjøre karriere.
Det er noe sant i ordene i den gamle sangen De nære ting fra radarparet Knutt Foss og Reidar Bøe. Eller rett skal være rett Teksten til sangen er laget av Aase Gjødsbøl Krogh.

Den lykke, du søger bag blånende fjeld,
den har du måske altid ejet selv.

Hold op med at jage i hvileløs ring
og lær blot at elske de nære ting.

Jeg tror at hvis du bare tar deg tid til å kjenne etter, tar deg tid til å sette deg litt rolig ned så vil du og finne lykken akkurat der du er.

 

 

2 kommentarer
    1. Den lykke, du søger bag blånende fjeld,
      den har du måske altid ejet selv.

      Hold op med at jage i hvileløs ring
      og lær blot at elske de nære ting.

      De nære ting <3 Vi finner lykke i så mye eller i så lite 🙂 Vår lykke. Noe å tenke og kjenne etter på, hva som er lykke for enhver…. den ligger der 🙂 Lykka akkurat nå for meg, er at jeg skal ta på skoa og gå ut selv om det regner – og senere i dag skal jeg på kor-øving 🙂 Små lykker 🙂

      Lag deg en fin tirsdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg