Barne-psykopater.

Noe av dere kjenner til bloggen Psykopati og kjærlighet.  Dere vet bloggeren som definerer nesten samtlige mennesker hun møter på sin vei som psykopater. Jeg tror helt sikkert psykologvenninna ville hatt en diagnose man kunne vurdere på denne bloggeren. Hva aner jeg ikke, men det er noe som ikke virker helt friskt.
Men nok om det. Jeg skal ikke være den som stiller diagnoser på mennesker jeg aldri har møtt over nettet. Og det er heller ikke bloggeren men det siste blogginnlegget hennes jeg vil reflektere over.

I innlegget setter hun likhets-strek mellom barn som mobber andre barn og psykopater. Barnemobbere (altså barn som mobber andre barn) er nå definert som psykopater.
Det synes jeg er en drøy. og farlig påstand.
Som sannhets-vitne for å gi denne teorien tyngde gjengir hun en mail hun har fått fra en leser. Denne leseren viser, i følge bloggeren, usedvanlig god innsikt i temaet mobbing og “barnepsykopater”. Dette er et felt leseren faktisk arbeider med til daglig.
Hva denne leseren arbeider som sier blogginnlegget noe om.
Det vi får vite av mailen leseren har sendt bloggeren og som gjengis anonymisert er at hen i flere år har holdt antimobbekurs for foreldre i et nettverk med en bestemt gruppering av barn som har forhøyet risk for å bli utsatt for mobbing. Det sier faktisk ikke noe om bakgrunn og utdannelse for å holde slike kurs.
Som mor til et barn med spesielle behov som det så pent heter har jeg møtt på mye rart innen slike kurs og veiledning.

Denne leseren kaller barn som mobber for psykopater. Ikke alle, men de fleste tydeligvis.
Hun skriver at barn kan være kalkulerte og grusomme. Psykopater kommer jo fra et sted. er hennes for meg ulogiske slutning.
Hvis barn er kalkulerte og grusomme psykopater, ja da virker det som om leseren og bloggeren mener at det er en medfødt diagnose. Født psykopat. For en utrolig stigmatiserende stempel å få kanskje før man har lært seg å krabbe.

Jeg søker litt på nett. Jeg ønsker å finne forskning og uttalelser som motbeviser denne teorien. Barn kan da umulig være født kalkulerte og grusomme.
Dessverre finner jeg ikke det jeg søker. Eller jeg leter sikkert ikke lenge nok. Det jeg derimot finner er at forskere har funnet ut at psykopati kan være medfødt. På NHI (Norsk helseinformatikk ) sin side finner jeg følgende;

De fleste er i dag enige om at psykopati er medfødt, men en oppvekst med stor omsorgssvikt, som ved gjentatte overgrep i tidlig alder, kan også gi personlighetsavvik. 

OK, da så kan psykopati være medfødt. Men gjør det alle barn som mobber andre barn til psykopater?

En halv til en prosent av befolkningen vil fylle kravene til betegnelsen psykopat.
Det er mer enn en prosent av barn som mobber andre barn. Noen er kanskje mer aktive enn andre, noen mer grusomme. Men også det kan det være grunner til. Langt flere grunner enn til at de er født sånn.
Her tror jeg oppvekst og miljø har mye å si. For ikke å snakke om noe som gammeldags som oppdragelse.

Vi setter så mange diagnoser på barn og unge i dag. Diagnoser og stempler. Eller diagnoser er vel feil å si. For det er ikke sykdommer vi gir de. Det er personlighetsforstyrrelser. ADHD, Asperger, Bipolar lidelse, psykopat…  og sikkert mange jeg ikke kjenner.

Og ja, disse diagnosene eksisterer, jeg har selv et barn med Asperger.
Men samme hvilken diagnose et barn måtte ha gir det ikke barnet rett til å oppføre seg som en drittsekk.
Å lære barnet at man ikke mobber og plager andre er en del av oppdragerrollen. Jeg tror at for mange foreldre blir disse diagnosene en sovepute for ikke å oppdra barna sine.

Hun kan ikke noe for at hun spyttet klassevenninna i ansiktet og lugget av henne halve hestehalen. Hun er psykopat, skjønner du!

Eller nå tror jeg ikke psykopat-diagnosen er noe foreldre vil slenge rundt seg med når det gjelder egne barn. Andres barn derimot.

Og ja, det er foreldrene som har oppdrageransvaret. Skole og barnehage skal bistå, men det blir feil å gi læreren eller skolen skylda hvis barnet ditt oppfører seg som en drittsekk. Oppdrageransvaret er ditt – uavhengig av om barnet ditt har en diagnose eller ikke.

Lærere og andre som arbeider i skolen opplever vold og trusler som et stort problem. Vold og trusler mot andre elever, men og et stort omfang av vold og trusler mot lærere og andre ansatte.

At elever utfordrer er ikke nytt, ay det skjer voldsepisoder mot lærere er ikke nytt. At det skjer voldsepisoder mellom elever er ikke noe nytt. Men jo jeg tror ut fra hva jeg hører at omfanget har, ikke over natta men over tid, blitt større. Mye større enn det var da jeg var ung. En rapport fra Stami (Statens Arbeidsmiljøinstitutt) viser at lærere i grunnskolen har fire ganger så stor risiko for å bli utsatt for vold sammenlignet med andre yrker. I fjor ble det meldt om over 20.000 tilfeller av vold, trusler og krenkelser mot ansatte i skolen.

Jeg tror vi som oppdragere må ta en del av ansvaret for den utviklingen.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg