Bullshit…

Det er skremmende, men det finnes fortsatt mennesker her i landet som nekter for at vi står midt oppe i en pandemi. Som sier at så lenge hun ikke vasser i lik i gatene så er det ikke noe å bry seg om.  Det er skremmende at en mediepersonlighet som Kari Jaquesson mener at det er viktig og riktig og filme seg selv gå rundt i Oslos gater å le av korona og smittevernstiltak.

“Alle de som er døde skulle dødd likevel” sier Kari.  Det har hun selvsagt rett i. Vi skal alle dø.

Jeg finner frem munnbindet, lukker meg inn på sykehuset, fester munnbindet med strikker bak ørene, spriter hendene og går mot kontorplassen min. Hvis Kari hadde fått lov og kunne ha kommet inn på et sykehus, så kunne hun fått sett med selvsyn at det finnes mennesker som er rammet av pandemien. Mennesker som i likhet med Kari har lyst til å vandre sorgløse rundt i byens gater, men som nå er avhengig av pustehjelp. Og Kari, selv om de er svært syke og noen av de kanskje kommer til å dø, kommer de fleste til å få behandling som gjør at de blir friske. Vi har fremdeles respiratorer nok.

Antall nysmittede stiger for hver dag. Det bekymrer meg. Vi har mye smitte i samfunnet. Kanskje jeg som er i risikogruppe må låse meg inne slik at Kari og hennes likesinnede kan vandre sorgløse omkring? Og vi får låse inne Gamle Gubben Grå og ungene og slik at de ikke drar med seg smitte hjem til meg. Er det slik du tenker, Kari? Eller er jeg så gammel, tykk og teit at jeg bare kan dø? Jeg skal jo dø en gang likevel.

Du er eldre enn meg, Kari. Mulig du er lei av livet, men jeg er ikke det. Jeg har lyst til å leve i mange, mange år til. Men slike egoister som deg lar meg kanskje ikke få lov.

Ok, hvis folk ser den energiske, Kari Jaquesson som spretter rundt i tights og treningsklær og denne kjerringa som kommer labbende så forstår jeg at Kari ser både sprekere og yngre ut.  Men er livet mitt mindre verdt selv om kroppen min har fått seg noen smell?  Hvis antall respirator pasienter stiger så høyt at det bare er en respirator igjen vil mest sannsynlig Kari få den før meg. Men siden Kari er  58 år vil det raskt kunne komme noe  som er yngre og sprekere enn henne og dytte også henne vekk fra respiratorkøa og overlate henne til palliativ, lindrende behandling.

Jeg har lyst til å leve, og det tror jeg de fleste andre også har. Også de som enten er eldre enn meg, eller har andre og enda mer alvorlige underliggende sykdommer enn meg. Så i dag morges var jeg innom Kiwi og kjøpte munnbind og cola før jeg startet dagen. Jeg vil ta mine forholdsregler, holde avstand, vaske hender og bruke munnbind der det er påkrevd. Jeg skulle ønske Kari kunne gjøre det samme.

 

 

7 kommentarer
    1. Håper nesten hun blir cirka dausjuk av det jævla viruset. Hun er ikke god, hun der. Og jeg blir slem av sånne mennesker. Problemet med dette viruset er at man ikke vet HVEM som knapt merker noe til det og hvem som dør av det. Og det er ufattelig mange mennesker i alle aldre med ulike diagnoser som gjør at de ikke vil takle viruset. Små barn,ungdom, unge voksne, middelaldrende, eldre, eller gamle på sykehjem..de siste mener jo Kari allerede lever på overtid, så det er ikke noe å bry seg om i hennes verden. Vel, kanskje hun også gjør det, lever på overtid…. Hun er så selvopptatt kynisk at jeg tar på samme uniform som henne i forhold til det mennesket. Trump’ete person, hun der. Grøss og gru! Enda mer skummelt er det at det ser ut til å komme senskader på folk, inkludert barn, selv om de kanskje ikke var særlig syke av viruset.

    2. Ble sjokkert da jeg så videoen hennes første gang. Det må ha klikket litt, men desverre er det flere med sånne holdninger rundt omkring. Munnbind er i hus for lengst og flere flasker med antibac. Måtte vi klare å holde oss friske som fisk alle mann. Ta vare på hverandre.

    3. Jeg burde ikke bli sjokkert over sånne holdninger, men det blir jeg. Helt hårreisende at hun går ut offentlig med sånne holdninger.
      Farlig, rett og slett. Jeg blir redd, trist og eitrende provosert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg