Da har oppholdet startet

Jeg regner med dere alle dør av nysgjerrighet etter å høre hvordan det går med meg. Jeg mener kjerringa på “treningsleir” det kan jo bli interessant. På bildet ser dere mitt nye “hjem” de neste ukene. Hvor lenge er visst ikke endelig bestemt.

Oppstarten i dag var snill. De nye treningsklærne mine er fremdeles ubrukte.

Oppholdet startet med et informasjonsmøte for oss som kom i dag. Informasjon om stedet, og praktisk informasjon. Heldigvis ikke noe sånt “bli-kjent” opplegg med presentasjon av seg selv og alt det der. Man får bli kjent med de man ønsker sån litt etter litt. Danne seg sitt eget inntrykk. Jeg liker det.

Etter det var det innskriving i manntallet. Hvem er sjefen din, og hvem er din nærmeste pårørende – i den rekkefølgen. Telefonnummeret til begge skulle de og ha.

Så var det legetime, og da mener jeg legetime. Altså at jeg var en hel time inne hos legen! Det var litt sånn “Hvem er du?”,sykehistorie, utfordringer, forventninger…. Og så var det testing av muskel-skjelett systemet. Styrke og kraft fra topp til tå.  Hun klemte på noen områder i korsryggen som gjorde utrolig vondt, ja jeg skreik høyt flere ganger – og det skal litt til. Jeg var helt ødelagt I ryggen da timen var ferdig, og jeg synes nesten jeg kjenner neglene hennes klemme på de punktene ennå.

Så skulle jeg hatt sykkeltest, men en eller annen mente jeg ikke rakk det fordi jeg ikke ville rekke og få utdelt rom og skifte før den skulle starte. Skulle da få den senere en gang.  Greit nok for meg. Jeg er ikke glad i slike sykkeltester, og siden jeg følte meg ødelagt i ryggen etter legetime var ikke sykling det jeg liksom hadde mest lyst til. Sykkeltest, slik jeg tror det er er en belastnings-EKG hvor du sykler på ergometersykkel til du ikke orker mer. Altså til hjertet får slik belastning at du ikke orker mer. Litt usikker på om det er det de mener her.

Et arbeids-EKG brukes først og fremst til å undersøke om det foreligger tegn til koronarsykdom.  Det vil si om hjertets blodårer er så trange at oksygentilførselen via blodet blir for lav under fysiske anstrengelser. For de aller fleste er dette en uskyldig undersøkelse. Men en sjelden gang hender det at en pasient med en alvorlig underliggende hjertesykdom, kan få utløst et hjerteattakk under belastningen.  Jeg er usikker på om jeg føler at det er trygt å ta en slik test utenfor sykehus i og med at jeg har en underliggende hjertesykdom. Jeg ble operert for medfødt hjertefeil da jeg var ung. Antakelig er jeg bare litt engstelig. Kanskje er det ikke Arbeids- EKG de mener med “sykkeltest”.

Så da ble det å installere seg på rommet, pakke ut og slappe av. Eller jeg sendte noen mail og svarte på noen meldinger. Livet mitt har ikke glemt meg ennå.

Ellers har kvelden vært lang. Det ble servert middag ved 15.30 tiden. Jeg har sovet litt, flata ut på senga for å hvile ryggen etter legens hardhendte behandling. Den er bedre nå. Har og sett litt på TV ute på stua her, spist litt kveldsmat og ringt Gamle Gubben Grå.

Nå blir det vel å finne senga. Første avtale på timeplan i morgen er klokka 8. Bør vel spise frokost før det.

12 kommentarer

Siste innlegg