Da jeg vsr ung..

En gang var jeg ung. Verden lå for  mine føtter. Jeg ser på bildet fra den gang da og lurer på hvor alle årene er blitt av. Det er da ikke så lenge siden…

Dette bildet er fra 1990. Studietur til Tyskland. 1990 er 31 år siden… 31 år er en evighet.  Jeg er 31 år eldre nå enn jeg var da bildet ble tatt. Betyr det at jeg begynner å bli gammel?

1990 var året da Nelson Mandela ble løslatt fra fengsel. Vet de som er unge i dag hvem Mandela var? Og Augosto Pinochet som gikk av som president i Chile, har de hørt om han?

159 mister livet i brannen på Scandinavian Star. Jeg visste hvem noen av de var.  Er det virkelig over 30 år siden?

I 1990 fikk kvinner arverett til den norske tronen.  I 1990,da var jeg 25. Var ikke verden kommet lenger? Plutselig føler jeg meg som en museumsgjenstand fra et fjernt århundre.

1990 året da Sovjetunionen raknet, og Gro overtok regjeringen etter Syse. De som er 25 i dag har forhåpentligvis hørt om Sovjetunionen og om Gro, men har de hørt om Syse?

Har de hørt om Margareth Tatcher, som og gikk av det året og om Lec Walesa som ble president I Polen? Eller hva med Vaclav Havel i Tsjekkoslovakia? Har de i det hele tatt hørt om Tsjekkoslovakia?

Vi danset hele natta til Nothing Compares 2 U og lyttet til Another Day In Paradise. 

Ketil Stokkan vant den norske Grand Prix finalen med Brandenburger Tor og noen for lengst glemt Italienere vant den internasjonale finalen.

I 1990 gikk vi unge på kino – sammen. Vi strømmet ikke film på hver vår lille skjerm. I store saler så vi filmer som Pretty Woman og Die hard 2.  For ikke å glemme Døden på Oslo S og Kevin Kostner dom Danser med ulver. 

Jeg var ung i 1990. Det er en evighet siden. Men inni meg er jeg fremdeles den samme jenta, bare litt klokere og med litt mer livserfaring.

 

12 kommentarer
    1. Ja, jeg har til og med VÆRT i Sovjetunionen jeg, da det holdt på å rakne…Var i ferd med.. Hvis ikke folk har hørt om NOE av dette må de ha fulgt med dårlig i timene. For dette må være pensum, i alle fall deler av det. Det BØR ha vært gått gjennom. Kanskje ikke alt, men en del.. Jeg ER ung, litt eldre enn 25 kanskje, i hodet, men ellers så er alt dette bare tall. 😀

    2. Hei hei hei, ikke alle har glemt 1990s Grand Prix eller Italias Insieme 1992! Jeg lærte meg til og med det Joguslaviske bidraget utenat. Kuleste året innen Eurovision 😀

    3. Jeg føler meg for det meste ung enda.
      Snart 73 men oppfører meg ofte som en jentunge.
      Og det er jeg glad for.

    4. Jeg er født i 1993, og har hørt om mesteparten av de/det du nevner. Kanskje bortsett fra Syse… Jeg har vel hørt navnet, men vet heller lite om personen. Ellers kan jeg meddele at unge i dag fremdeles går på kino sammen – bare ikke under pandemien 😊

      PS: Det er som Frodith sier. Mye av dette er pensum i historietimene på skolen.

    5. Ahhh, ja Kevin Costner i danser med ulver gitt! Oh ala, det var tider det. Det var min første 15års-film på kino tror jeg, selv om jeg egentlig ikke var fyllt 15 helt enda. Og Brandenburger Tor kan jeg fremdeles utenatt hvis jeg er i lystig lag 😅😆

    6. Man kan få med seg det meste om man følger med i historietimene på skolen, men det er det slett ikke alle som gjør. Glemmer ikke hakesleppet jeg fikk da en universitetsstuderende venninne spurte meg om hvorfor de snakket spansk og portugisisk i Latin Amerika, og jeg måtte begynne å tegne og forklare om Christoffer Columbus …

      I 1990 studerte jeg tysk da Tyskland ble gjenforent, og vi fikk servert hvitvin på forelesning – det var første og siste gang på et norsk universitet, trodde knapt mine egne øyne, he, he.

      1. Selv om jeg er den samme i bunn og grunn om man ser på kjernen i meg, er det mange ting jeg kunne tenkt meg å hviske i øret til den jenta jeg var den gang – mye jeg ville gjort annerledes om jeg hadde visst om alt jeg vet i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg