Følermeg beæret….

I dagens papiravis kom leserinnlegget mitt om Hønefoss skole på trykk. Det kan du lese  Her 

Det tok ikke lang tid før jeg fikk svar fra en av de mest sentrale politikerne fra Arbeider partiet.

Dersom man skulle vedta å ” pusse opp” Hønefoss skole, vil dette få flere konsekvenser. Det må i tilfelle bli en totalrenovering, som i tillegg til store kostnader, vil bety at elevene må gå på alternative skoler i byggeperioden, det vil ikke være mulig å drive undervisning i lokalenr og benytte utearealer før disse er ferdig oppgradert.
Basert på erfaringer fra tilsvarende prosjekter vil man måtte påregne min. 3 år, innkl.politisk behandling, planlegging, anbudsprosesser og gjennomføring.
Hvordan vil de folkevalgte fra Sv, Rødt og Solidaritetslista løse disse utfordringene?

Selvsagt måtte mannen få svar.

Takk for dine kritiske spørsmål.
Når jeg snakker om å “pusse opp” Hønefoss skole, mener jeg ikke et par malingsspann, men total oppgradering. kall det gjerne totalrenovering. Jeg viste i mitt innlegg til Uranienborg skole hvor man har gjort nettopp det. Så det er vi enige om.
Elevene kan selvsagt ikke gå på skolen under en så stor rehabilitering. Man kan ikke la elever ha sin skolehverdag på en byggeplass. Og et så omfattende arbeid ville selvsagt ta, som du sier, flere år. Uranienborg skole brukte tre år. Hvor lang tid man ville trenge på å renovere Hønefoss har jeg ikke nok kompetanse til å uttale meg om.
Hvor lang tid man vil påregne i tillegg på den politiske behandlingen frem til byggestart, vet jeg ikke. Er det politisk vilje, pleier man å få til det meste.
Mens oppgraderingen av Hønefoss skole, kan elevene overføres til Ullerål og Benterud
Eventuelt overta brakkeriggen når man er ferdig med å pusse opp Hov, Det er vel mest realistisk at oppgraderingen må gjøres etter at man er ferdig med Hov ungdomsskole.
I hovedrapporten “Framtidig skoleløsning i Hønefoss” står det som du sikkert er kjent med, at Benterud, og den pågående utbyggingen av Ullerål vil dekke skolekapasiteten frem mot 2030. Men får vi den befolkningsveksten i Hønefoss sentrum som kommunen tror og håper vil vi trenge en til to nye barneskoler om rundt 10 år.
Så et spørsmål til deg 
Hvordan vil du løse utfordringen med ny barneskole i Hønefoss i 2030?
Bygge ny med en kostnad på 300til 500 millioner eller oppgradere Hønefoss til en kostnad av halve prisen eller mindre?

Så får vi se om jeg får svar.  Politikk er gøy!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg