For en sjef…..

I dag vil jeg begynne med en historie…En historie som ikke handler om sjefer, eller arbeidslivet i det hele tatt.  Så dere som leser bloggen min med lupe for å se om jeg skriver noe som kan sette ledere i min umiddelbare nærhet i et dårlig lys kan slappe av.

Det var juletrefest på skolen der barna mine gikk, og min oppgave som forelder til et barn i den klassen som arrangerte juletrefesten var å selge lodd.  Du vet, de blokkene med rosa, blå eller gule lodd med bokstav og tall fra 1 til hundre. “Gul B for Birger 14”
På min vandring fra bord til bord i gymsalen kom jeg til et bord hvor en del fedre satt opptatt i en ivrig samtale.  Dette var noen av bygdas fremste menn, og det var så vidt de la merke til meg som sto der med loddboka.   Den ene av herrene dro frem en hundrekroners seddel, og sa at han skulle ha lodd for den.  (På den tiden langt mer penger enn de fleste andre la i lodd-skåla) Men skrekk o gru!  Ingen av de andre mennene fikk med seg hva han gjorde!  Jeg så at han ble mer og mer desperat i blikket, og gjentok høyere og høyere at han skulle ha lodd for hele seddelen mens han tviholdt i pengen til en av de andre endelig reagerte, samtalen rundt bordet stilnet, og alle fikk med seg hvor storsinnet og gavmild han var.  Herren kunne endelig slippe taket og ta i mot bunken med lodd som jeg for lengst hadde revet av og gjort klar.  Da jeg gikk videre så jeg at han fikk den heder og ære han ønsket. De andre mennene slo han kameratslig på skulderen og påpekte hvor gavmild han var.
Litt senere var jeg inne på kjøkkenet og satt og brettet lodd og gjorde klar til lodd-trekning.  Da kom en annen far stille inn på kjøkkenet og bort til kroken hvor jeg satt med loddbøkene mine. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe de loddene du har igjen i loddbøkenesa han og dro frem lommeboka.  Jeg så på loddbøkene og sa at det var igjen en god del lodd i mange av dem.  Men det var greit.  Han ville gjerne bidra i klassekassa.  Til sammen kjøpte denne mannen lodd for flere hundre kroner, men det var bare jeg som fikk det med meg.  Ingen lovord fra bygdas fremste menn, ingen klapp på skuldra fra de andre fedrene.  Jeg håper han så på blikket mitt den respekten jeg følte for denne mannen.  Han støttet klassekassa uten å prale, og uten at noen fikk det med seg…

Hvorfor forteller jeg denne historien akkurat i dag?
Jo fordi den toppbloggeren som ligger øverst på bloggtopplista i dag sitt siste innlegg er et innlegg hvor toppbloggeren, Kokkejævel, roser en av sine ansatte.  Det er flott at en arbeidsgiver roser de ansatte, men må det skje på blogg?

 

 

13 kommentarer
    1. Her skryter ikke Kokkejævel av seg selv (det gjør han gjerne, men altså ikke nå), her er det en ansatt som får godord. Det tenker jeg er fint å bruke en blogg til. Skryte av andre. Så får det heller være at det kanskje er for å sette seg selv i et godt lys, sånn, se for en vidunderlig sjef jeg er som setter pris på mine ansatte, men jeg tenker at det er fint for nittenåringen å få blomster og ros på blogg, uavhengig av hva kokkens tanke bak er. Kanskje er det utspekulert, og at han bak bloggfasaden egentlig er en tyrannsjef som kaster reker på sine undersåtter, eller kanskje er det bare det det ser ut som, skryt av en ung ansatt som slutter.

      Jeg merker også at jeg likte godt det mannen i historien du forteller gjorde, uten at andre så det, men både skrytemannen og den diskré mannen bidro til klassekassa. 100-lappen til han som søkte anerkjennelse er fremdeles 100 kroner. Man kan også tenke at han som trengte anerkjennelse ikke hadde det så godt med seg selv, men trengte å vise seg frem litt, for å føle seg bra, mens mann nummer to sto på en tryggere plattform i seg selv og dermed ikke hadde samme behov. Jeg er åpen for at jeg muligens tenker helt feil og bare surrer, men min erfaring er i alle fall at de som ikke har det godt med seg selv er de som har størst behov for bifall fra andre, fordi de mangler det i kjernen av seg selv. Nå skal jeg på ingen måte påstå noe som helst om kokken, det har jeg ikke grunnlag for, det er bare en generell tanke hos meg. Litt som at den sinteste gutten i klassen som skyver alle fra seg er den som trenger nærhet mest.

      Nå har jeg skrevet alt for langt og rotet meg bort i tanker. Eller sovet for lite i natt og bare er overtrøtt. Ønsker deg en fin dag.

    2. Så enig med deg Anita, det er helt klart at du søker anerkjennelse ved å rope høyest. Bruker å si at unger som roper og maser er ofte for å få oppmerksomhet.
      Ha en fin fin dag, Britt

    3. “Et hjerte med integritet vil alltid gjøre det rette selv når ingen ser. Det trenger ikke publikum eller ros for sine gjerninger”

      Takk for et fint innlegg, heldigvis finnes det flere av sistnevnte i din historie enn av den første. Bare synd det er den første med titt og ofte hører om…

      Lag deg en god dag 🙂

      Klem 🙂

    4. Nå tror nok jeg at kokkejævelen skryter av sine ansatte mere enn bare på blogg. Men ellers er jeg helt enig med deg, noen er mere opptatt av at den gode tingen man gjør er godt synlig for andre…enn akkurat å gjøre en god ting.
      Ha en god dag 🙂

    5. Enig med mange av kommentarene, og det er nok mange som er som den du nevnte i din historie. Jeg har formidlet litt penger til Spleis som blogger Aud Marit har opprettet for at hun skal få seg en ny pc. Håper flere gjør det samme. Håper den godeste kokken ser Spleisen hennes.

    6. Ser poenget ditt, men synes kokkens innlegg om Yaleen var fint! Hadde jeg vært Yaleen hadde jeg satt umåtelig stor pris på omtalen ❤️

    7. Ser kokkens yndlingsblogger, Aud Marit har startet Spleis for å kjøpe ny pc. Jeg kommenterte på Kokkejævels blogg med link til spleisen, så håper og tror han godkjenner kommentaren.
      Han er vel klar over dette, da han leser bloggen hver dag. Men kanskje redd for å blande seg igjen. Så nå krysser vi fingre for at dette ordner seg for Aud Marit👍

    8. Summen av dine egne handlinger vil forma ditt neste liv, eller neste uka, men det spiller vel neppe noen rolle så lenge handlingen ikkje har nåken betingelser eller baktanker og er jordet i godhet, vil eg tru … 🥰🥰 …

    9. Er han så god sjef ? Trur ikke det. Hvorfor har så mange sluttet?, hvorfor søker han ofte etter folk. Har hørt han kjefte på de ansatte. Han rævkjør dem. Det skal se så flott ut på blogg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg