Før regnet kommer.

Det er spådd styrtregn på Ringerike senere i dag. Styrtregn er vel i grunn det siste vi trenger. Vi har i grunn vann nok her rundt Hønefoss.  Flommen har begynt å gå ned, og flere og flere av de evakuerte har fått flytte hjem. De som kan det da. I noen boliger tar nok det en stund. Jeg så bilder fra kjelleretasjen i et hus. Vann opp til tredje trinnet i kjellertrappa. Eieren vasset rundt i kjellerstue og ungdomsrom. I ishallen har det vært 80 cm vannstand på det høyeste. Så vann har vi i grunn hatt nok av for en stund.

Nå er jeg ikke redd for ny flom selv om det kommer en del regn, det er mer ras jeg er engstelig for. Det har gått flere små og litt større ras langs Storelva. Ingen bygninger eller viktige ting har blitt ødelagt, bare trær og skråninger. Det hadde vært fint hvis det fortsatte slik. Mest redd er jeg for skråningen på andre siden av elva  for barneskolen på Benterud. Går den, og det har man vært engstelig for også før flommen, ja da kan det bli flodbølge rundt skolen som fremdeles ligger i et område som et avstengt og evakuert på grunn av flom.

Litt rart forresten at lokalavisa ikke har tatt noen bilder av skolen og skoleplassen under flommen. De har jo fått kjøre helikopter og hatt oppe droner til tross for flyforbud. Ja, da avisen selv skulle ha en reportasje om skolen og hvorvidt den kan ha skolestart som planlagt på torsdag illustrerte de det med et bilde av blokkene i nærområdet ogvskrev i bildeteksten at skolen ligger til venstre for blokkene, utenfor bildet. Det var mange som mente at den skolen ikke burde blitt  bygget der, nettopp på grunn av flomofaren.

Men nok om flom og styrtregn. Enn så lenge regner det bare litt. Jeg har vært ute og gått tur med hundene. Konstantert at det har blitt høst. Sommmerfargene er vasket vekk, og høstfargene dukker frem i større og større grad.  Høsten er  en vakker tid. Jeg håper på en fin og lang høst hvor jeg får mange fine foto-turer med hundene.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg