Forbud mot pappvin

Fredag og endelig helg. Etter en arbeidsuke som kjennes godt på kroppen gleder jeg meg til å komme hjem, slenge beina høgt og ta helg.  Et glass vin kommer jeg til å unne meg. Pappvinkartongen står på kjøkkenbenken. Tror det fremdeles er igjen ett glass eller to i kartongen som jeg kjøpte til jul.

Hører Helsedirektoratet mener at man kan spare 11 liv i året hvis man forbød pappvin. De mener folk drikker mer vin når de har en åpen 3 liter stående. Jeg håper de ikke får gehør for sitt forslag om forbud.  Jeg liker å kose meg med ett glass vin en kveld eller to i uka. 3 literen min holder i en måned, ofte mer.  Og som regel brukes siste rest i sauser eller dressinger når den begynner å nærme seg eddik.

Hadde jeg ikke hatt den 3 literen fra jul stående på kjøkkenbenken hadde jeg gått i vinskapet og hentet  den rødvinflaska jeg kjøpte på taxfreen da jeg var i Amsterdam forrige uke.  For akkurat i dag fortjener jeg av mange grunner ett glass rødvin.  Da hadde jeg “måttet” drikke opp flaska i løpet av helgen, 4 glass.  Nå tar jeg ett glass i dag, og kanskje, hvis jeg føler for det, ett glass i morgen og.  Og når jeg sier ett glass, så mener jeg ett glass.

Du skjønner, jeg er glad i rødvin. Jeg nyter ett glass rødvin, jeg bruker det ikke til å slukke tørsten. Jeg nipper til det og nyter hver minste dråpe. Gamle Gubben Grå liker øl best, og kommer kanskje til å drikke en flaske godt øl i kveld. Hadde jeg åpnet en flaske vin “måtte” han også drikke vin for at ikke den skulle gå til spille.

Vi ville fort drukket mer vin om vi ikke hadde mulighet til å kjøpe 3 liters kartonger.  Eller mer vin hadde gått i sausen, når vi ikke hadde fått i oss hele flaska før den ble eddik. Hvis man ikke klarer å ha en åpnet tre liter stående uten å ta seg ett glass eller to litt for ofte, da er det ikke pappkartongen men drikkemønsteret som er problemet. Har man først begynt med ett glass hver kveld vil man fremdeles finne gode unnskyldninger for å åpne en flaske vin.

 

3 kommentarer
    1. Jeg er avholds ( og ukristelig) , men jeg synes det der forslaget om forbud for pappvin er latterlig. Den som er alkoholiker, skaffer seg det nødvendige uansett. Spare 11 liv i året fordi folk ikke får tre liter vin i en kartong? Jeg tviler. Hadde en nabo som slet seg halvt ihjel opp bakken forbi huset mitt med flere bæreposer med øl. Poser så tunge at han måtte ta pauser. Han stod helt krokete og hvilte litt her og der. Han hadde ikke bil, så det ble å bære. Øl er ikke i tre liters kartonger, men på små glassflasker, og han kjøpte mange. Farten nedover bakken med panten i poser var upåklagelig. Da skulle han kjøpe øl igjen, så..
      Trivelig kar, men noen ganger så full som ei øse, som man sier. Jeg er dårlig i dag, sa han og skygget unna meg. For da ville han ikke prate. Var formen bra, stod han gjerne og snakket litt. Hans måte å sosialisere på. Rusk og rask på klærne vitnet om knall og fall. Han drakk kun øl. Han er død. Nådde bare midten av 50årene.

      Nei, man redder ikke 11 liv med forbud mot økonomipakninger med vin. Det er ikke så enkelt. Før i tiden var man kjipe med vinmonopol også. Folk skulle værsågod ha så lang vei at de ikke gadd kjøpe alkohol. Noen kommuner hadde forbud mot ølsalg. For alt jeg vet, har de det ennå. Det var ikke færre alkoholikere der pga mangel på øl eller lang vei. Når folk først dro avsted for å handle, hamstret de jo.
      Det var forresten mye hjemmebrenning før da polet lå langt unna. Jeg var barn i bibelbeltet, og vi ungene lærte tidlig å holde kjeft. Det putret i veldig mange hus.

      Nei, la oss slippe barnepiker, så lenge det dreier seg om en lovlig vare og folk er voksne. Vil noen drikke seg ihjel, så la dem. Det er ikke alle som kan eller vil reddes når det gjelder alkoholikere. Om noen holder på slik, er det mange flere som bedriver måtehold og koser seg. La dem få lov til det. Jeg holder meg til vann eller kaffe 🙂

      Det som er viktig, er å ha skikkelig politikk og hurtig og god hjelp til dem som VIL ha hjelp med rusproblemer, enten det er alkohol eller narkotika.

    2. Sitter her med vinglasset mitt. Resten av 3 literen jeg kjøpte i desember. Ble åpnet lille julaften. Jeg skjenket meg et glass rødvin etter middag. Klokka var vel rundt 20. Nå er klokka over 22, og glasset er fremdeles halvfullt. Jeg nipper til det mens jeg sitter ved PCm . Det er en god rødvin, og jeg nyter den med alle dens taniner.
      Det er drikkekulturen og ikke kartongen som er problemet.
      jeg unner meg et glass rødvin i kveld. Er fornøyd med innsatsen i dag, og fortjener å kose meg. Men tre literen har stått der i over en måned, på kjøkkenbenken rett ved spisebordet og PCn. Trenger bare rette ut ei hand.. Rekker også skapet med vinglassene fra her jeg sitter. Men selv om både vin og glass er tilgjengelig hver kveld, betyr ikke det at jeg trenger å drikke vin hver kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg