Forsideoppslag

Godt fornøyd da jeg kastet et blikk på lokalavisa i dag.  Jammen hadde jeg klart å få meg et førstesideoppslag.  Som alle bloggere vet, skal man nå frem med e budskap gjelder det å ses og høres.  Sånn er det i høyeste grad når man skal drive valgkamp.

Anledningen for at jeg ramler inn på førstesida er at Høyres ordførerkandidat her i kommunen hadde et leserinnlegg  i lokalavisa på torsdag hvor han var snurt på avisens forsøk på å lage en “valgomat”.  Toppkandidatene for alle de politiske partiene har i den anledning blitt bedt om å rangere hvor enig / uenig partiet deres er i forskjellige påstander. Jeg tror de fikk fem alternativer. Du vet, helt enig , delvis enig , aner ikke, delvis uenig, helt uenig…
Dette fant altså han som ønsker å avansere fra varaordfører til ordfører svært vanskelig å svare på. Han mener en slik fremstilling ikke gir rom for lange utredninger og begrunnelser for synspunktene.

Jeg klarte selvsagt ikke dy meg, men måtte skrive et svar.  For problemet er ikke at ordførerkandidaten er mindre intelligent eller ikke kjenner programmet til partiet godt nok til å svare.  Ordførerkandidaten ønsker selvsagt at flest mulig velgere som tar valgomaten skal bli rådet til å stemme Høyre. Problemet er at i den del saker hvor det har vært stort folkelig engasjement så er Høyre sitt standpunkt på kollisjonskurs med flertallet i befolkningen i kommunen. Som for eksempel ved saken om man skal bevare Hønefoss skole.

Samtidig var Ordførerkandidaten fra Høyre ubetenksom nok til å hevde att avisen i stedet for å lage dumme valgomater burde  skrive om viktige temaer som for eksempel at over 600 barn i kommunen vokser opp i familier med inntekter under fattigdomsgrensa.  Jeg leste leserinnlegget hans med lupe et par ganger, men fant ikke ut at han kom med noen eksempler på hvordan Høyre ville ta tak iden utfordringen.
Siden en av hovedsakene til Rødt er å bekjempe Forskjells-Norge og vi selvsagt har gode tiltak for å bekjempe barnefattigdom utfordret jeg han på det punktet og. Leserinnlegget kan du lese  her

Leserinnlegget dukket opp på nettsiden i går kveld. I mellomtiden har politisk redaktør i lokalavisen hatt et innlegg om saken og Ringerike Høyre valgte (i grunn litt uklokt) å lansere sin egen valgomat på sin egen Fb side. (Gjett hvilket parti du da får tips om at du bør velge) I dag kom leserinnlegget mitt i papirutgaven, men lokalavisen valgte altså å ta å sette en smakebit på forsiden.  En bra start på dagen.

4 kommentarer
    1. Så helt dumme er ikke valgomatene. Jeg ender stort sett på det jeg regner med jeg vil ende på. I hvertfall til stortingsvalgene. Nå er det lokalvalg, og da bør man finlese lokalpolitikeres innlegg i aviser , finne ut hvem man er enig med i viktige saker, – og gi blanke fa** i innblandingen i valgkmpen fra de sentrale politikerne. Lokalpolitikk og rikspolitikk er ikke det samme…. Rikspolitikerne vil så gjerne være med på leken for å hanke inn flest mulig ordførerstillinger, men velgerne bør virkelig sjekke ut lokale saker og lokale politikere. Ikke la seg blende av innblanding og taler fra Støre, Solberg og den gjengen der. Vent et par år, så kan man høre på valgflesket til rikspolitikerne.

    2. Neida. Valgomaten er oftest ok. Er enig med deg i at det er forskjell på lokalvalg og stortingsvalg. Og at det er viktig å ha fokus på lokale saker.

    3. Så bra du kom på forsiden. Bedre der med politikken din, enn øverst på bloggtoppen vel? 😀 Moro uansett. Og du virker å være en god politiker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg