Gamle kunster….

Da jeg leste dette innlegget   følte jeg på et stikk av dårlig samvittighet. Sokkene Barndomsvenninna strikket til meg i fjor har fått ett hull, og jeg burde helt klart ha satt meg ned og stoppet det.

Nå fikk jeg riktignok et par nye sokker av henne til jul i år, så antall raggsokk-par er intakt. Men kan man egentlig noen gang få for mange raggsokker? Jeg tror ikke det. Ikke slik vinteren er på mine kanter. I dag er det minus 17,6 grader utenfor Drømmehuset igjen.

Strikkekjerring viser i innlegget sitt steg for steg hvordan man stopper sokker. Jeg trenger ikke følge med på bildene. Jeg kan stoppe sokker. Lærte det i barndomshjemmet.
Teorien er på plass, det er mer praksisen det skorter på. Altså å sette seg ned og faktisk gjøre jobben.

Å stoppe sokker er en god ide’ av flere grunner.
For det første er det økonomisk å reparere og ta vare på tingene sine  stedet for å kjøpe nytt.
For det andre er det synd at et par sokker som noen har brukt timer på å strikke skal kastes bare på grunn av et lite hull. Et flott håndarbeidsprodukt fortjener bedre behandling.
For det tredje er det å stoppe sokker videreføring av gamle håndarbeidstradisjoner.
For det fjerde, kan du tenke deg noe mer retro eller vintage enn et par raggsokker med en vakker, kunstferdig stopp? Burde gli rett inn i motebilde!

Du har sikkert noen hullete sokker et sted du og, finn frem stoppenåla og sett i gang. Kan du ikke kunsten? Vel så gå inn på innlegget til Strikkekjerring hun viser deg hvordan.

12 kommentarer

    1. Strikker sokker selv når jeg trenger nye. Jeg overlater stopping til gubben, men burde vel kjøpe en stoppesopp og lære meg teknikken. Jeg bruker ullsokker og hater å fryse. Veldig kaldt hos deg,her er det – 12.

    2. Viktig å stoppe sokker, hvis man gidder. Jeg tok et tak med ullsokkene mine for et par uker siden, og det er så sjelden at jeg også måtte lage et eget blogginnlegg om det😅 Godt å sjå at flere tar tak👍

    3. Det finnes en stoppesopp i heimen her. Dessverre kan jeg ikke mer om bruken av den enn at man setter stoppesoppen inni sokken der hullet befinner seg. 😀

    4. Stoppe har jeg faktisk gjort mye av. Sokker som er strikket og som det blir hull på – kan ikke kastes…Sånn er det bare.
      Men nå går jeg nesten barbeint hele tida her inne..bruker aldri sokker inne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg