Hjemmets lune rede….

Det er høst og innetid. Stelle og stulle i heimen og være sammen med familien. Det går og igjen som en rød tråd hos toppbloggerne over meg på lista. Ja hos meg og. Boklesing hører høsten til.

Slapp av, jeg har ingen planer om å spray-male vaskemaskinen min, slik Stine Skoli har promotert i to uker nå. Lite nytt fra den dama.
Ida Wulff er så travel at tiden løper fra henne.  Det har hun vært siden dagen før Stine Skoli spray-malte vaskemaskinen. Ja, jeg vet du har hørt det før.
Har ikke Ida Wulff fått med seg at det å være så travel er ut? Det er så 2019.  Om ikke annet har pandemien læt oss noe om å være hjemme og at livet er helt greit om vi ikke må noe hele tiden.

Matlaging hører og høsten og hjemmeliv til.  Ikke det at jeg merket så mye til det i går. Det var Gamle Gubben Grås tur til å lage middag. Og hva vartet kokken opp med etter en hel dag på et restaurantkjøkken? Jo han slapp en sånn ferdigpose med pastarett i ei ildfastform og satte den i steikeovnen, og  vola innen han var ferdig med å bla gjennom avisen så var maten klar.  Ja ja jeg ble jo mett.

Mat fra bunnen lokker med grateng, Spis og spar med tomatsuppe i dag.
Jeg tror ikke vi skal ha noen av delene. Enten blir det Mangospacho med Habanero eller Red pepper chicken, håper jeg. Litt avhengig av hvilke chilislag jeg finner på Krone. Og ja, siden Gamle Gubben Grå gjorde det så enkelt i går skal han få stå for middagen i dag og.

“Når en pepperkake-perler, perler pepperkake kaker…” inne hos Vibbedille er juleforberedelsene godt i gang. Og hvis man ikke perler pepperkaker kan man jo strikke julekulene til Arne og Carlos.
Den boka har jeg – ett sted. Jeg har strikket flere av de for en del år siden.
Vil du ikke strikke julekuler kan du jo strikke 24 julevotter og bruke de som adventskalender, eller hva med å strikke nisser… perle juletrær?
Vibbedille er som vanlig full av ideer.
Jeg må få strikket litt mer på den bjellekransen jeg driver og strikker på så den blir ferdig til jul.

Hos Mamma på hjul var nok en gang Vivian dagens helt. For hvem må ta grep når mannen forsover seg? Jo selvsagt mor i huset. Hva skulle den familien gjort uten henne?

Da er det bare Kokkejævel igjen.
Han har kommet hjem til den lille familien sin etter å ha vært ute på boksignering en ukes tid. Gjensynsglede for både far, sønn og mor.
Han skriver om sin lille familie som snart blir større, og at han vil skaffe seg en liten hytte.
Jeg er litt i tvil om jeg skal driste meg til å komme med et godt råd…  Jeg er en modig kvinne så etter litt betenkning våger jeg å komme med det. Det er godt ment.
La den hytta ikke bli for liten, ikke noe palass nødvendigvis, men stor nok til at du har plass også til de store barna dine. Gjerne med kjærester og etter hvert barnebarn. Ei skikkelig familiehytte.

Her har alle reist på jobb. Jeg er alene hjemme. Jeg lager meg en kopp til og koser meg med litt blogglesing. Denne uka har jeg strengt tatt ferie,

10 kommentarer
        1. Ja, hvis man vil at alle skal føle seg velkommen så er det lurt å skape rom for det. Fint at man ønsker å være mer til stedet for familien sin enn man tidligere har vært, men det er greit å skape rom for at de store også kan være med når endelig tiden stekker til.

          1. Jeg vet og om de som har store hytter med plass til alle, men sjelden besøk. Det er mye mer enn kvadratmeter som skal til for at en føler seg velkommen.
            Jeg tror at Kokkejævel er en slik far som ungene fort vil bruke tid med, og da kan en hems og et par soverom løse mye.

    1. Ja nå er det tiden for å fyre i peisen og ha litt mer slik innekos – se tv – lese bok eller strikke eller what ever 😀 Koselig er det uansett synes jeg 😀

      Nyt dagene 🙂

      Og ja; hytta må være stor nok til ALLE – for plutselig dobles familiene 😀

    2. Når jeg sier jeg skal kjøpe en liten hytte, så er det ikke fordi jeg bevisst kjøper noe som vi ikke rommer hele familien min på samme tid, men fordi jeg ikke har råd til en stor hytte nå. Det er ikke sikkert jeg har råd til en liten hytte en gang, Vi skal også kjøpe hus, og selv om boka selger godt så er det grenser for hvor mange millioner som ruller inn på konto.

      1. Var bare ment som et godt råd. I påsken måtte vi liksom bytte på hvem som fikk være på hytta, fordi flatseng utover stuegulvet ikke er så kult når en har passert 15.
        Vi snakker om å løse det med bygging av et anneks. (Hytta vår er på 54 kvm og egner seg best for 4, max 5 + de som får plass i barnesenga men der nekter de på 20+ å sove. Har noe med lengde og komfort å gjøre)

    3. Tja, hadde jeg valgt sted og tomt hadde vi aldri kjøpt hytte der vi har hytte i dag. (Jeg savner et vann eller tjern) .Men siden vi arvet den er det der vi har hytte. Vi gjør den til vår drømmehytte med oppussing, men jeg tror ikke vi får fiksa noe tjern.
      Så for meg er hytta viktigere enn stedet.
      Når det er sagt, er det et fint sted å ha hytte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg