Hold avstand…..

Kokkejævel er tilbake på bloggtoppen.  Han bruker kraftuttrykk, og ber meg og alle andre om å holde avstand.
Vel, jeg er nede på en 50. plass, så avstanden er nok sikret…..

Det er selvsagt viruset han sikter til. Verden åpner langsomt opp igjen. Da må vi ikke glemme og fortsette med de enkle grepene som å vaske hendene og holde avstand. På det punktet er Kokkejævel og jeg hjertens enig.
Regjeringen har svidd av bortimot en billion kroner på tiltak for å begrense smitten, skriver Kokkejævel.  Da må vi ikke la smitten blomstre opp igjen bare fordi vi blir sløve og gir faen.  Jeg er fremdeles enig i at vi skal fortsette med å vaske hendene og holde avstand  uavhengig av regjeringens pengebruk.
Jeg mener, regjeringer kaster bort millioner og billioner på så mangt, og også denne billionen fortjener at man i ettertid gransker om alt var vel anvendte penger, eller om vi kanskje kunne gjort noe annerledes.  Evaluering som det heter på fint.
Hadde vi for eksempel trengt å stenge ned landet i to måneder hvis vi hadde hatt bedre beredskap?

“Det er ikke noe offer å holde avstand” sier Kokkejævel.
For mange er det det.  I går hørte jeg om en far. Han ble far for første gang for fem uker siden.  Barnet var født flere uker før termin, og ligger nå på nyfødt intensiv på femte uka.  Der har ikke far adgang. Kun mor.  Man begrenser besøkene på sykehus til det aller mest nødvendige og noen ganger litt under det. Det går bra med barnet, det er ikke noe kritisk ut over at det er prematurt.  Så denne pappaen har vært pappa i fem uker, og har bare sett det lille barnet sitt rett etter fødselen.
Jeg tror han synes det er et relativt stort offer og holde avstand, selv om han sikkert har forståelse for at det er viktig å holde avstand.
Det sitter en god del gamle på våre institusjoner.  Innimellom får de se sine kjære på nettbrett betjeningen legger i fanget deres.  Noen kan få lov til å vinke til barn og barnebarn som står utenfor vinduet. Det er ikke sikkert de hlt forstår dette med viruset.  De er svekket av alderdom og sykdom.  For dem er det et offer og holde avstand.  For deres pårørende er det et offer å holde avstand.  Det er ikke sikkert de kan ta igjen det forsømte etter at krisa er over om ett års tid eller så.

Det er et offer å holde avstand når alt du ønsker er å være nær.

Det er nok litt andre situasjoner Kokkejævel tenker på når han formaner oss til å holde avstand.  Han arbeider på et kjøpesenter og hevder han ser en tydelig endring i folks adferd.  Jeg ser det samme når jeg beveger meg rundt i samfunnet. Folk er ikke så redde lenger, og det er bra.  Dessverre er det noen som tror vi nå er tilbake til normalen og derfor kan gi faen i håndhygiene og avstand.
Hos Kokkejævel, på kjøpesenteret i Alta går det mindre sprit.  Folk bader ikke lenger hendene i hånddessinfisjon hvert annet minutt.  Det er ikke bra.
På jobben min, på sykehuset, er spritforbruket fremdeles veldighøyt. Heldigvis. Jeg ser pasienter desinfisere hendene i spritdispenserne hele tiden.  Ser de bruker jakkeerme eller sjalet til å holde avstand mellom huden på fingrene og dørhåndtak.  De har med plast-skotrekk til å ha på føttene.  Jeg synes folk er flinke.
Også de fleste av de jeg treffer på Kiwi eller når jeg en sjelden gang er innom en annen butikk.

Mulig folk går litt tettere sammen enn for en måned eller to siden, når byene var folketomme.  Vi tar livene våre tilbake gradvis.  Vi behøver ikke snike i køer, åle oss frem rundt andre kunder eller strekke oss over hun gamle damen som bruker så utrolig lang tid på å ta en melkekartong ut av kjøleskapet på Kiwi, og så blir stående og fundere litt i kjøleskap-døra om hun også skal kjøpe med en fløte.  Vi har fremdeles tid til å stå høflig på en meters avstand og vente til hun er ferdig.  Fredagstacoen løper ikke fra deg av den grunn!

Faren er ikke over.  Alle jeg snakker med og som har noe med helseledelse vet at kampen mot viruset langt fra er over.  Vi er relativt sikre på at smittetallene kommer til å stige igjen her i landet og.  Det kommer til å bli flere syke, flere sykehusinnleggelser, flere intensivpasienter, flere respiratorpasienter og flere døde.
De siste beregningene jeg har hørt anslår at den neste toppen vil bli rundt september.
La oss alle gjøre det vi kan for at også den smittetoppen skal bli så liten som mulig.  La oss gjøre det vi kan for at ikke intensivkapasiteten og respiratorkapasiteten ikke blir sprengt.
La oss slippe å få italienske tilstander, eller spanske, svenske eller belgiske…
La oss i helsevesenet ha kapasitet til å behandle alle pasientene som trenger behandling, intensivseng, respirator.  La legene få slippe å stå i umulige etiske dilemmaer.  Hvem skal få den siste respiratoren?

Ikke frykt andre mennesker.  Men ta hensyn, vær normalt høflig. Kleng deg ikke innpå andre mennesker.  Vask hendene. Host i albuen eller i et papirlommetørkle. Lær deg disse enkle tingene – og fortsett med de ut dette året, og det neste- Og ut tiåret og resten av livet.
Så enkle grep kan redde liv, også når det ikke er noen pandemi.

Ha en fin dag, og en koselig 17. Mai helg!

 

4 kommentarer
    1. Ja, dette er rutiner som burde være faste hele livet faktisk. Jeg er selv hyperforsiktig når jeg går i en eller annen butikk. Håndspriten er alltid et fast innslag. Men faktisk har jeg lagt merke til at ikke alle butikker har håndsprit-tilbudet fremme lenger. Eller kanskje de bare har gjemt det godt? Heldigvis har jeg en i veska, til sånne tilfeller.
      Jeg håper beredskapen blir bedre i årene fremover, sånn at vi kan føle oss trygge på å bli ordentlig ivaretatt når krisen slår til igjen.
      Ha en flott Nasjonaldag ♥

      1. Det å vaske hendene lærte vi jo i grunn da vi var små. Det å ikke brøyte seg frem, trenge seg foran, snike likeså. Det er jo bare god gammeldags høflighet.
        Jeg er ikke så opptatt av om det er sprit over alt, men glad hvis det er en vask… Og så kan man jo tenke litt sånn bare se men ikke røre. Man trenger ikke ta på alt i hele butikken fordi om man skal på en liten handlerunde

    2. Jeg tenker at hvis alle hadde vært skikkelig nøye fremdeles, så trenger det vel ikke bli så høye topper igjen. Jeg har liksom tenkt at det er poenget, at vi holder det nede… da MÅ det vel ikke bli noen topp? Altså litt flere enn nå skjønner jeg, for nå er det jo veldig lavt. Men jeg synes det har blitt en del sløve, og merker også noen butikker er FULLE av folk. Andre sier høflig at her er det FULLT når man kommer, kun 10 lov inne i små butikker. Da blir jeg glad 🙂

      1. Jeg er ingen ekspert. Men jeg tror vi kommer til å få flere topper. Smitten kommer til å gå opp og ned til langt ut på 2021.
        Men jeg tror og håper vi slipper en slik massiv nedstenging av landet igjen. Mulig i enkeltområder der smitten er stor men ikke over alt.
        Det er superviktig at folk vasker hendene og holder avstand uten at vi blir livredd andre mennesker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg