Hva skjuler seg…..

Egentlig har jeg lyst til å ta en tur til Bergen for å grave opp hagen til Vivian, for selv om hun ikke ønsker å vite hva som er nedgravd i hage hennes er jeg utrolig nysgjerrig på det.  Men siden jeg skal på et kommunestyremøte om noen få timer får Bergen vente.

Vaksinemotstandere er så utdatert, så 2021, at det orker jeg ikke bruke tid på. Kjerringtanker er en blogg som følger med tiden og skriver om dagsaktuelle saker. Ja når det ikke gjelder fortidsminner prøvd skjult under naboens hekk borte i Bergen…

Så har vi Monica. Jeg har en stund vært litt redd for Monica. Ja, altså ikke redd Monica. Jeg frykter henne ikke på noen måte. Men redd for Monica, i betydningen redd for at hun ikke har det bra, at hun har gjort noe dumt. Vi blir jo glade i hverandre her inne på bloggblokka og har omsorg for hverandre.
De siste dagene har jeg tenkt flere ganger at det kanskje ikke var så lurt av Monica å begynne på de medisinene mot ADHD.

Jeg er ei godt voksen kjerring, ingen lege og overhode ingen medisinsk ekspert.
Jeg vokste og opp i ei tid da viltre og ukonsentrerte barn og unge fikk lov til å være akkurat det, viltre og ukonsentrerte, uten å bli dopet ned av den grunn.

Misforstå meg rett. ADHD medisin kan sikkert være god hjelp for mange. Hjelpe de å sitte i ro og få med seg undervisningen, stoppe de fra å ta de størst riskene, de villeste stuntene. Styre impulskontrollen  bedre. Ikke ha den indre uroen etter at det alltid må skje noe.
Men er det så lurt å påføre en tidligere rusmisbruker alle disse bivirkningene?
Hun får jo alle de negative virkningene av rusen som hun har klart å arbeide seg gjennom og vekk fra.
Kan umulig være sunt, verken fysisk eller psykisk.

Når glad-jenta Monica som har struttet av energi i flere måneder på blogg nå skriver at hun egentlig bare hadde lyst til å bure seg inne i leiligheten og slippe å face verden høres det ikke helt bra ut.

Jeg håper Monica får en bedre dag i dag, og at hun får hjelp med de bivirkningene.
Hadde jeg fått valget mellom ADHD og sosial angst tror jeg jeg hadde valgt ADHD.  Men hva vet jeg? Jeg er som sagt bare ei høyt-tenkende kjerring, ingen medisinsk ekspert. ADHD har ingen noen gang beskyldt meg for å ha, men sosial angst har jeg følt litt på i en vanskelig periode. Det er absolutt ikke å anbefale.

Net, jeg har et kommunestyre som venter. Før jeg skal dit må jeg skrive et par innlegg jeg skal holde fra talerstolen. Har tenkt å snakke om effektivisering av helsetjenester, forskjeller på driftsbudsjett og investeringsbudsjett og kanskje noe om å bygge sykehjem uten parkeringsplasser for de ansatte. Det er dyrt det!

Og helt til slutt for de som lurer.
At jeg valgte å skrive om Monica i dag har overhode ikke noe med at hun linket til bloggen min i sitt innlegg. Denne kjerringa er ikke mottakelig for smisk eller bestikkelser selv om det alltid gleder meg å få hederlig omtale.

(Når jeg tenker meg om og sjekker saldo på blogg-kontoen hadde det muligens vært kjekt med noen bestikkelser.  Nytt rekkverk på terrassen og tur til tretopphytta gjorde et godt innhugg. Så hvis noen har lyst til å forsøke å bestikke kjerringa er det bare å vippse til 94133452. Legg igjen beskjed om hva du ønsker jeg skal skrive om, så kaller vi det “betalt produkt-plassering”.)

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg