Orker dere mer politikk?
En av de sakene vi hadde til behandling i kommunestyre var Brukerundersøkelse ved våre omsorgplasser. Altså hvordan de som bor på våre institusjoner og deres pårørende er fornøyd med tilbudet. Forslaget fra kommunedirektøren var at vi skulle ta saken til orientering.
Det var kun jeg som ba om ordet. Noen sukket litt oppgitt. Må hun gå opp også på denne saken? Er det ikke greit å ta den til orientering og gå videre?
Og selvsagt kunne jeg latt være å si noe. Hva mer kan en bruke en slik undersøkelse til annet en å ta den til orientering? Hvilken nytteverdi har en slik brukerundersøkelse annet enn å krysse av i boka for utført brukerundersøkelse?
Man hadde endret svaralternativene slik at de ikke var sammenlignbare med undersøkelsen for fire år siden.
Det eneste det sier meg er at beboerne på våre institusjoner har blitt kognitivt dårligere, og ja det tror jeg stemmer. Nåløyet for å få en institusjonsplass har blitt enda trangere.
Mens man for fire år siden mente beboerne var i stand til å gradere tilfredshet på en skala fra 1 til 5, får de nå bare mulighet til å svare om de er fornøyd eller ikke, eventuelt at de ikke vet hvor vidt de er fornøyd eller ikke på de forskjellige spørsmålene.
Når vi ser på brukerundersøkelsen i form av hva pårørende har svart har man heller ikke her sett det hensiktsmessig å ha sammenlignbare svaralternativer.
Likevel viser undersøkelsen en nedgang i brukertilfredsheten de pårørende opplever.
Er det ikke noe vi i det minste burde tatt til etterretning?
Jeg synes det er skremmende å lese at over en tredjedel av pårørende er usikre på om deres beboer trives på rommet/ leiligheten sin.
30% er usikre på om deres beboer føler seg trygg.
Over halvparten aner ikke om deres beboer involveres når det utarbeides planer for beboeren, og over en tredjedel føler at de som pårørende i veldig liten grad involveres når slike planer lages.
Så ja la oss ta undersøkelsen til orientering og så håper jeg at man utarbeider slike undersøkelser på en slik måte at man kan sammenligne resultatene med tidligere undersøkelser.Slik at man kan se hvordan brukertilfredsheten endres over tid, og på den måten ta grep hvis man ser at brukertilfredsheten endrer seg i feil retning. Ingen gad kommentere, ingen gad bry seg. Institusjonsplass er endestasjon på omsorgstrappa. Hvem bryr seg?
Dette er ikke ment som kritikk til de som arbeider ved våre omsorgssentra. Mange av de strekker seg langt for beboerne. Man gjør så godt man kan med de ressursene man har til rådighet. Så er det opp til oss politikere å sørge for at de har de ressursene de trenger for å gi beboerne gode og trygge tjenester, slik helsearbeidere er opplært til. Derfor skulle jeg ønske at en brukerundersøkelse om brukertilfredshet engasjerte mer. Vi tar den til orientering uten at noen gidder komme med en eneste kommentar. Er vi fornøyd? Mener vi at tjenestene er bra nok? Eller er vi rett og slett ikke interessert?
Flott at du tok det opp!