Hyggelig overraskelse

Vi hadde fri i dag og tok en tur ut i det blå. Reiste litt på lykke og fromme som det heter, og havnet etterhvert på Flå i Hallingdal.

Vi tok med hundene på en liten vandring, så på kirken og gikk ned en sti som var merket med “badeplass”. Nå var det både grått og kaldt så det fristet ikke med et bad i Hallingdalselva, så vi ruslet litt på måfå videre.

Vi kom forbi en Cafe & Restaurant, og Gamle Gubben Grå pekte og sa: “Der har du Rumi”. Han hadde rett. Etablishmentet bar navnet Rumi. Det samme het en Restaurant i Hønefoss før.  Rumi ble opprinnelig drevet av en jeg tror het Rumi og jeg tror og han var fra  Bulgaria. De hadde i det minste mange bulgarske retter. Jeg, jeg elsket maten på Rumi, Spesielt grillspydene med en fantastisk paprikasaus.

Rumi solgte restauranten for noen år siden, og jeg hørte at han var reist til hjemlandet. Sykdom i familien  eller noe slikt.

De som overtok var vel tidligere ansatte, mener jeg. De fortsatte med den samme menyen – og paprikasausen. Maten var nøyaktig like god, men noe manglet. Innehaveren. Han pleide å servere og se til at alle gjestene hadde det bra og skapte god stemning. En hver kunde følte seg sett og spesiell.

I fjor ble restauranten solgt på ny. Den har så vidt jeg vet både skiftet meny og navn. Jeg har ikke vært der. For meg forsvant mye av sjarmen da innehaveren forsvant, hvis paprikasausen og var borte… vel.

Vel, vi trasket opp på terrassen til denne restauranten. En kopp kaffe-latte kunne vi jo unne oss. Men hva fikk jeg se? Der var jo Rumi, eller hva han nå heter. Innehaveren som drev stedet i Hønefoss for en del år siden. Han som så kundene, hadde god service og fikk deg til å føle deg viktig som gjest.

Planen ble raskt oppgradert fra en enkel kopp kaffe til varm lunsj. Da innehaveren kom med menyen var alle de kjente rettene på ålass  pluss noen nye. Jeg fikk grillspyd med den deilige paprikasausen. Cola eller iste ble byttet ut med en Aass uten. Gamle Gubben Grå som jo er 90 i hodet gikk for en “sjåfør”. Du vet speilegg med bacon og stekte poteter.

Servicen var utmerket. Det ble brukt nal og klut for å få bordet vårt tørt etter noen små regndråper. Og han kom med tykke puter til stolene vi satt i. Blid og smilende sørget han for at både vi og alle de andre gjestene hadde det bra. Det er godt å være gjest på et sted hvor man vet hvordan man får gjestene til å trives. Service er mange steder et fremmedord. Her var alt slik det skal være.

Da vi betalte klarte jeg ikke dy meg. Jeg sa at vi savnet han på Hønefoss. Han svarte litt stille at det var det mange som sa, men at nå var det på Flå han drev nå.

Vel, jeg vet i det minste hvor jeg skal stoppe for en matbit hvis jeg er på de kanter, og får jeg helt abstinens etter paprikasausen er Flå bare en times kjøretur unna.

2 kommentarer
      1. Du ville likt deg her. Servicen er upåklagelig og maten er virkelig god. Store porsjoner og. Dette er lunsj-varianten. Det finnes en middagsrett med de samme grillspydene, den er mye større.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg