Jeg er sjokkert!

I går var det Pride-parade her på Hønefoss. Jeg var ikke der, Gamle Gubben Grå har stukket av med bilen i helgen. Det er ikke noe jeg sier som en dårlig unnskyldning. Hadde jeg hatt bil og det hadde passet seg slik hadde jeg med glede deltatt.

Lokalavisa var selvsagt der og dekket begivenheten. På deres Fb side så vel som på avisens nettside kunne man følge arrangementet. Det var på fb jeg klikket meg inn for å se livestreaming.

Jeg så at en politiker fra ett av de andre partiene hadde kommentert med Happy pride! og tenkte at det er jo slikt man gjør. Skrev og postet en likelydende kommentar, og begynte å lese de øvrige kommentarene. Mest for å se hvem som hadde kommentert og om noen hadde hatt litt mer fantasi enn å skrive Happy pride.

Jeg fikk hakeslepp! Fantasien var det ikke noe i veien med. Her er et lite utdrag av kommentarene:

Ser heller reprise av trim for eldre.

Nordmenn glemte det virkelige flagget sitt… Men heldigvis husker de denne regnbueskiten

Snakk om og skrike etter oppmerksomhet 😵‍💫 Hva blir det neste 😵

Ser ikke på dritt

verdiløs kor-ideologi for idioter🤮🤮🤮🤮

Jeg er en kristen,men det er jo haugevis av folk som ikke respekterer meg. Ingen kristne i dette landet, blir respektert.
Kanskje vi må kuppe landet en hel måned for å bli respektert.

Så man er ikke oppegående om man faktisk ser og forstår at Pride ikke utelukkende er noe positivt? Ellers så henger sauebjella godt rundt halsen?

Dere gjør for mye av dere, prøv å gå stillere i dørene.

Dette er bare et lite utdrag av de 111 kommentarene som ligger under en liten filmsnutt  på fb. fra markeringen. Og ja, jeg er rett og slett sjokkert.

Jeg regner med at lokalavisa har vært sitt ansvar bevisst om moderert vekk de verste kommentarene. Likevel er det mange nok og  nok til at jeg får en enda større forståelse for at Pride trengs.

Dette er kommentarfeltet på fb til lokalavisa i en middels stor norsk by. En by hvor kanskje ikke alle kjenner alle, men man vet hvem mange er. Et kommentarfelt hvor man ikke kan skjule seg under anonymitetens beskyttelse som her på blogg, men må kommentere under eget navn. (Hvis man ikke har en egen fb konto med et nick).

Siden jeg er i alderen 50+ er jeg på alder med svært mange av de som har skrevet kommentarene jeg refererer til. Flere av de vet jeg godt hvem er. De tilhører ikke bekjentskapskretsen min, men jeg vil kunne peke de ut neste gang jeg ser de på torget eller møter de når jeg går tur med hundene. Og ja, jeg vet at disse kommentarene de har avlevert i dette kommentarfeltet er noe son vil feste seg ved dem når jeg møter de. Der er det mennesket som er så sneversynt vil jeg tenke.

Det som sjokkerer meg er ikke at mennesker er i mot Pride. Det er lov. Det som sjokkerer meg er formen på kommentarene og ordene de bruker. Vi snakker om voksne mennesker som gjerne er både foreldre og besteforeldre. Hvorfor ønsker de å fremstå slik i all offentlighet? Som det sto i en av kommentarene, nå snudd den andre veien, Dere gjør for mye av dere, prøv å gå stillere i dørene.

Selvsagt var ikke alke kommentarene fordømmende og fordummende. Mange skrev flotte kommentarer om mangfold og kjærlighet. Mange, også folk på min egen alder, tok til motmæle mot de negative kommentarene. En kommentar rørte meg, og sier på en veldig fin måte hvorfor vi trenger pride.

Jeg er en STOLT PAPPA 🏳️‍🌈! Jeg VET hvor viktig Pride er for mange! Ikke nødvendigvis så viktig for min sønn lengre, men for mange der ute som sliter, som har det vondt, for de som ikke tør å gå i toget, tør i si, fortelle hvem de er, hvem de elsker, hvor vanskelig livet er😥.

Og ja, Hønefoss er fremdeles en liten by. Jeg vet også hvem denne pappaen er. Neste gang jeg ser han i byen vil jeg tenke: Der går han som virkelig tok til motmæle i kommentarfeltet. Respekt. Sønnen er heldig som har en slik far.

 

5 kommentarer
    1. Enda en gang viktige og kloke betraktninger fra deg. Filosofibloggeren Apecalypso hadde noen , for meg, kloke ord om temaet under overskriften “Hun ødela kjønnsidentiteten min med vilje” for litt siden. Noen transpersoner han hadde snakket med kunne fortelle at “konservative homofile menn” er den største hatgruppen de er nødt å forholde seg til.

      1. Det er mange fordommer i mange miljøer. Mennesker som tror de sitter på den eneste sannheten og den eneste rette måten å være alt fra homofil til kommunist på finnes over alt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg