Juleribbe….

Det er tydelig at vi har kommet inn i november og jula nærmer seg.  Kokkejævel, som jo lever av å selge juleribbe og annen snaddermat til Altas befolkning deler oppskrift på perfekt stekt juleribbe. Med nærbilde av fettglinsende ribbe med sprø svor. Det er nesten som jeg kjenner ribbelukta.  Jeg tenker at Kokkejævel ikke har noe i mot om halve Alta, tar en liten prøvesmak på juleribba allerede nå i helga.  Fin søndagsmiddag.  Og det gjør jo ikke noe om man prøver Kokkejævels oppskrift allerede nå. Ja, sånn bare for å forsikre seg om at den gir perfekt stekt juleribbe mener jeg.

Vi skal ikke ha ribbe til middag i helga.
Jeg trenger verken klikke på linken hos Kokkejævel eller prøve-steike juleribba for å være sikker på at jeg skal klare å servere perfekt stekt juleribbe.
Det er ikke sikkert at alle vinduer, tak og vegger skinner nyvaskede når klokkene kimer jula inn. Og det kan godt hende at det har gjemt seg en hybelkanin eller tre under sofaen.
Det er ikke sikkert at vi har syv slag i bokser i matboden, og hvis vi har det, er det langt fra sikkert alt er hjemmebakt.
Men en ting er jeg sikker på.
Når hele familien benker seg rundt et festpyntet langbord, Svigermor og Svoger er på plass. Når fatene og bollene med surkål, rødkål, poteter, grønnsaker, ribbefett, brun saus, medisterpølser, medisterkaker, rørte tyttebær og juleribba blir sendt rundt. Ja, da er juleribba perfekt stekt med knasende sprø svor.

Det sørger Eldste Sønn og Gamle Gubben Grå for.

3 kommentarer
    1. For en herlig tekst. Godt å vite at ikke alle stresser med å få alt skinnende rent og prikkfritt innen jul. Og ja ribba blir perfekt her også. God helg.

      1. 22 desember får jeg nervøst sammenbrudd med tanke på alt jeg ikke har gjort.. Det skjer hvert år… Men når Svigermor dukker opp på julaften formiddag er alt på stell.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg