Kjære landsmenn…..

Siden jeg jo stiller som kandidat ved årets stortingsvalg tenkte jeg det var greit å øve seg på en 17. mai tale.  Såpass må man kunne forvente av en wannabe-stortingsrepresentant.  Er dere ikke enig?  Så derfor

Kjære landsmenn…

….og alle andre her i det kjære landet vårt, Gratulerer med dagen.   Været er gått, og feiringen blir kanskje litt annerledes enn den pleier å være,  men vi skal feire dagen.  Pandemi eller ikke.

Stolte besteforeldre skal se barnebarn ikledd bunader.  Kanskje har bestemor sydd den bunaden, eller strikket den.  Kanskje har den gått i arv fra tidligere generasjoner.  Jeg tipper Akbhandy som er håndarbeidsbloggen på plass nummer 100 har fikset festdrakter til barnebarna.  I det siste innlegget, det fra påsken er det tovede påskeposer fylt med påskeegg som er temaet.  Men når jeg blar i arkivet finner jeg en nydelig strikket festdrakt til en liten herremann i et innlegg fra mai i fjor.
Gratulerer med dagen til alle bestemødre som gjør at barnebarn kan ikle seg festdrakter og bunader i dag.

Gratulerer med dagen til dere som lar bunad være bunad og begir dere ut på tur på nasjonaldagen.  Eller dere som går på tur ikledd bunad.   Finnes det noe norskere enn snødekt fjelltinder eller grønne åskammer på nasjonaldagen.  Om Tursiv er på tur i dag vet jeg ikke, Gratulerer med dagen samme hva du bedriver dagen med.

Gratulerer med dagen Frilufts Heidi. Og gratulerer med gårsdagen.  27 år sammen med “småbrukeren”  er godt jobba- uten at jeg kjenner “småbrukeren”
Gratulerer med dagen, og gårsdagen også til Livet med Vesla som fylte 50 i går.

Gratulerer med dagen til alle dere som har bursdag i dag.  Mamma ville vært 85 år i dag hvis hun fortsatt hadde vært med oss.
Gratulerer med dagen til alle dere som i likhet med meg møter denne dagen med litt sårhet, litt savn etter noen du gjerne ville ha delt dagen med.

Gratulerer med dagen til Piadurset og alle andre som har 17. mai programmet fullt selv om det er en pandemi.  Dere som skal ha champagnefrokost, og til dere som skal spise lunsj med venner.  Gratulerer med dagen til dere som skal feire dagen med familien.  Gratulerer til dere som har bakt makroner i rødt, hvitt og blått og kaker som gir kakestykker som ser ut som norske flagg.  Gratulerer med dagen også til alle dere som hadde store planer om flotte kaker, men som endte opp med noe som ble langt fra det du hadde håpet.  Jeg har vært der.  Min kake ble i brunt, grønt og hvitt i stedet for flaggfargene….

Gratulerer med dagen til dere som skal ha på dere bunad for første gang, og dere som har den på for femtiende gang.
Gratulerer med dagen til alle dere som i likhet med meg må la bunaden henge i skapet i år også.  Enten fordi dere skal jobbe, eller fordi dere i likhet med meg ikke har noen mulighet til å presse dere inn i bunaden, ja at det er så lenge siden det var en mulighet at du ikke husker sist du prøvde.
(For min del var det en barnedåp i 95)

GRAATULERER MED DAGEN ALLE SAMMEN  Lag dere en fin nasjonaldag

 

 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg