Kjære syklist….

Hvorfor risikere liv og lemmer på å sykle gjennom byen klokka 07 en mørk og kald februarmorgen?

Ok. Du hadde refleksvest på og et rødt blinkende lys. Jeg så deg greit. Du lå forran bilen min over store deler av Kvernbergsiund bru. Jeg så at du skjener litt, antagelig var det glatt. Du hindret morgentrafikken der du lå midt i veien, Osloveien – en av infartsveiene til Hønefoss. Det er greit nok for meg. Jeg hadde god tid. Og, misforstå meg rett, jeg mener det bør være plass til alle i trafikken.

Og der er vi ved poenget mitt. Plass til alle. For mens du lå der midt i kjørebanen og hindret trafikken, var det et helt tomt og nybrøyta fortau på andre siden av rekkverket.

Jeg kan ha en forståelse for at det kan være vanskelig å sykle på fortauet når der er fult av dassende elever fra videregående, vimsete barneskoleelever og andre gående. Men  hallo, klokka var knapt 7. Det var ikke en fotgjenger å se fra Dumpidal til Gummikrysset.  Fortauet var helt tomt, og som sagt nybrøyta. Hva var det du frykta? At en gammel dame med rullator eller mor med barnevogn  skulle komme kravlende over rekkverket fra Storelva?

Skulle du mot formodning møte en ensom fotgjenger eller to ville det ikke medføre mer heft enn at du tok det litt roligere et par meter. Slik alle vi i bilene bak deg måtte gjøre over brua.

Det er plass til alle i trafikken, bare vi bruker hodet og tar litt hensyn til hverandre.

1 kommentar
    1. Man skal ikke ta alle under en kam, men jeg har inntrykk av at mange syklister følger litt andre regler i trafikken enn det vi andre gjør 😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg