Kosmetisk behandling og griser….

Dagens “Bunnblogger” er Seniorlivet.  Og kjære Senior, når jeg skriver Bunnblogger er det ikke på noen som helst måte et forsøk på å kritisere bloggen din eller deg.  Det er bare en lett måte å forklare at det er nettopp din blogg som er nummer 100 på bloggtopplista i dag.

Seniorlivet skriver om kroppspress og markedsføring av kosmetiske behandlinger særlig rettet mot ungdom.  Jeg er enig med Seniorlivet at dette er et viktig tema, og i likhet med Seniorlivet ønsker jeg det nye lovforslaget som er under behandling velkommen.

Hvorvidt det er riktig å hie så veldig på Høie og regjeringen akkurat for dette lovforslaget slik Seniorlivet påstå er jeg mer usikker på.
For det første: Stortinget vedtok i 2018 et representantforslag som regjeringen blir bedt om å følge opp. Stortinget vedtok: «Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av og fremme forslag om regulering av tilbud og bruk av kosmetiske injeksjoner».   Representantforslaget ble stilt av SV. Så kanskje litt feil å gi Høyre og Høie æren?

I  2019 vedtok Høyres landsmøte  – etter hardt press fra Unge Høyre – å skifte standpunkt og gå inn for et forbud mot markedsføring av kosmetiske inngrep, blant annet på sosiale medier.

Regjeringen foreslo i forslag til Statsbudsjettet for 2021 å oppheve unntak i merverdiavgiftsloven for alternativ behandling, kosmetisk kirurgi og kosmetisk behandling. Med regjeringens forslag vil slike tjenester avgifts-legges med den alminnelige satsen på 25 prosent. Dette fikk flertallet med seg flertallet i stortinget på, og merverdiavgift ble innført fra 1.1.2021.

I januar i år sendte Helse- og omsorgsdepartementet forslag til endringer i helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven og forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep ut på høring. Endringene skal bidra til å motvirke kroppspress, særlig mot barn og unge.

Høringsfristen var i mars, og blant annet Forbruketilsynet stille seg bak intensjonen i forslagene til lovendringene men ønsker noen endringer og innstramninger. Om Regjeringen tar med seg disse innspillene når saken skal opp til behandling i Stortinget klarer jeg ikke helt å finne. Antakelig er ikke saken helt ferdig til behandling ennå.

Men det er positivt at det settes krav til at det skal være helsepersonell som setter injeksjoner, som fillers og lignende. Forbrukertilsynet vil og at det skal settes krav til kompetanse og opplæring også av helsepersonell. Det høres for meg fornuftig ut.

I bunn og grunn et godt lovforslag, som nok går gjennom Stortinget

Seniorlivet hopper raskt fra kosmetisk behandling til svinekjøttproduksjon og dyrehelse.

På nytt har det vært oppslag i media om dyrevelferd og griser.  Dyrevernaktivister har tatt seg inn i grisefjøs og filmet hvordan dyrene har det og laget en dokumentar som ha blitt vist på NRK.

Jeg har ikke sett filmen, og har ingen tanker om å se den.
Ikke fordi jeg ikke bryr meg om griser, for jeg byr meg virkelig om dyrevelferd.
Ikke fordi jeg ikke tror på bildene, for det gjør jeg.  Selv om den viser bare en del av bildet og jeg nekter å tro at alle svineprodusenter drifter på samme uforsvarlige vis.
Nei, jeg avstår fra å se filmen fordi jeg ikke må se grusomheter i detalj for å tro at de finnes.

I denne saken som så mange andre saker hjelper det ikke å bli fortørnet og forbannet over hvordan grisene lever, for så og gå ned på Kiwi og se om du klarer å finne de billigste sommerkotelettene og de billigste flintstekene til grillinga du skal ha i helga.
Forbrukermakten er stor. Det er en mengde småskalaprodusenter der ute som selger kjøtt fra frittgående griser.  Bruk de hvis du virkelig bryr deg om grisenes velferd før de havner på grillen.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Alt dette høres vel og bra ut, men hvorfor i all verden skal kosmetisk behandling likestilles med alternativ behandling? Betyr det at neste gang jeg går til akupunktør for muskelplager, må jeg betale 25% mer?

    2. Godt sagt! Jeg har en venn som stadig legger ut mishandling av hunder og katter på face, men jeg vil ikke se dem og det tror jeg hun syns er litt negativt. Men jeg sier som deg «jeg trenger ikke se det for å tro det». Jeg blir fysisk uvel av å se det. Og tanken på at det faktisk skjer, er helt j……

    3. Min liberalistiske ånd får jo åndenød av sånn lovregulering som den der med kosmetiske inngrep representerer. Det er en himla uting dette her de har fått for seg med at absolutt alt som viser seg å kunne ha ett eller annet negativt heftet ved seg skal lovreguleres! For selv om jeg dropper all argumentasjon relatert til egen lykkes smed, og den slags, holder det allikevel i massevis at lovbestemmelser ikke er synonymt med å ta problemet ved roten! Ungene er pokka nødt til å bli oppdratt til et positivt selvbilde! Stikkes kjepper i hjulene i det de allerede er ‘ødelagt’, så drar de enten utenlands, med alt hva dette innebærer av potensiell svikt i rutiner, eller så gjør de som meg; Murer deg inne fordi de har fått for seg at de er for stygge til å gå ut/være med på ting! Det er enda mer giftig!! Foreldrene må på banen, og innse at de faktisk må begynne å forberede ungene på voksenlivet fra de er små! Når ungen er 14-15 og nekter å dra på skolefest grunnet kompleksene sine, så er det igrunnen for sent.

      1. Du har mye rett. Selvbilde bygges opp innenfra, og den jobben er foreldrenes og begynner lenge før ungene er ferdig med barnehagen.
        Men lovregulering på at de som skal fikse på rumpa di har kunnskap om hva de driver med, er kjekt.

    4. Jeg er i grunnen helt enig med Gry her. Men nylig leste jeg i avisen at en sauebonde lot 80 sauer sulte i hjel i fjøset. Fengselstraff på over 1 år. Neste var grisene. Vel, det tok kaka. Leste bare artikkelen film klarer jeg ikke. Håper det blir tatt affære denne gangen. Vi har en gård her, og grisene vandrer ut og inn av fjøset og er ute. Glade og lykkelige griser ser jeg der. Pleier å stå å se på dem, skikkelig søte dyr. Kjøttprisen er 120 kroner kilo. Har man råd til en biff, har man råd til ordentlig svinekjøtt.

    5. Jeg må jo si at det er mye mer interessant å lese og høre om “bunnbloggerne” enn toppbloggerne! De har mye mer interessant å komme med enn all reklamen og clickbait’ene som de øverste bloggene driver på med 🙂

      Er noen hederlige unntak i toppen, men de klassiske influencerbloggene har blitt dørgende kjedelige.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg