Kulturpolitikk

Hva passer vel bedre på en lørdagskveld enn å ta for seg regjeringens kulturpolitikk?  For smak litt på ordet; hva slags kultur forbinder vi med de fire regjeringspartiene?
Høyre, som jeg forbinder med finkultur.  Opera, teater og Nasjonalgalleriet.  Frp med litt mer folkelig kultur, fotball, danseband  og festivaler.  Venstre, museum, moderne kunst og når jeg tenker på Skei Grande; flatfyll i kornåkeren.  Når det gjelder KrF er det desidert ikke flatfyll, mer salmesang, orgelkonserter og litteratur.
Så hvordan er denne regjeringens kultursatsinger nedfelt i regjeringsplattformen

De sier at de ønsker at offentlig støtte til kultur i større grad skal gå til fremvisning og ikke produksjon.  Det tror jeg er bra. For det er mange som lever greit på kunstnerstøtte uten at den kunsten de produserer har så stor formidlingsverdi for andre enn dem selv.

Så vil regjeringen, ikke overraskende, styrke den private finansieringen av kultur.  Alt skal jo helst privatiseres når Høyrefolka har makta, så hvorfor ikke kulturen også?

Og siden det er pengene  som rår, vil de selvsagt vektlegge næringspotensiale i kulturen. Og også på kulturfeltet vil de forenkle regelverket. Snart er bare Kardemommeloven tilbake.

Litt mer overraskende er det at de vil bevare Nasjonalgalleriet som kunstgalleri.  Dette har det tydeligvis vært diskusjon om på Granavollen, for det har kommet til en setning som sier at Nasjonalgalleriet bare skal bestå som galleri hvis det ikke vil være dyrt å rehabilitere  bygningen.  Vel, bygningen er fra 1882., så det kan vel fort koste noen kroner…..

Mer moderne er vel bestemmelsen om at de vil sikre kunstnerne  får vederlag uavhengig av hvordan, på hvilken plattform, kunsten blir distribuert.

Så vil de satse på kulturskolene, og innføre fritidskort som gjør at barn og unge kan delta på fritidsaktiviteter uavhengig av familiens økonomi.  Dette tiltaket har jeg rost tidligere. Jeg synes det er et bra tiltak.

Skei Grande og resten av regjeringen vil styrke det frivillige kulturlivet som kor, korps og amatørteater., og de vil og bedre rammevilkårene for frivillige organisasjoner. Det er bra.  Mang en ildsjel som gjør en kjempeinnsats. Godt at regjeringen viser at de setter pris på den innsatsen mange gjør for fellesskapet.

Visste dere forresten at regjeringen har et eget avsnitt i regjeringsplattformen som heter spillpolitikk?  Dessverre står det ikke så mye forpliktende  der….

Jeg leser papirbøker.  Men for dere som er mer digitale, så bør dere merke dere at det nå blir slutt på momsfritaket for e-bøker.

Forbedre konkurransen i bokbransjen sier de og at de vil. Betyr det at jeg får billigere bøker? I grunn kanskje ikke så nøye. Jeg har en hel stabel med uleste bøker liggende, og liten tid til lesing.  Sitter jo på PCn så fort jeg har litt fritid. (Akkurat det er vel kanskje ikke regjeringens feil…)

Regjeringen vil sikre NRK rollen som almennkringkastning.  Hvem bruker slike uttrykk som Kringkastningen i dag? De mest borgerlige i borgerlig Høyre?

De vil og endelig fjerne NRK-lisensen.

Men mens e-bøker altså skal miste momsfritaket, skal e-tidsskrifter få momsfritak.

Kristelig Folkeparti har kommet inn i regjeringen, og regjeringen vil derfor føre en aktiv og støttende tros- og livssynspolitikk.

De vil videre sikre Den Norske Kirkes særlige stilling som landsdekkende og demokratisk (?) folkekirke gjennom lovgivning og finansieringsordninger. På meg virker det som om de langt på vei skal gjeninnføre Statskirken.
Den som lever får se, for de skal etter planen legge frem en stortingsmelding om for tros- og livssynsfeltet allerede i vår.

Yngste Sønn arbeider i et Taktekkingsfirma som langt på vei har spesialisert seg på rehabilitering av kirker.  Det er derfor gledelig å lese at regjeringen vil utarbeide en strategi for hvordan alle fredede og verneverdige kirker skal sikres forsvarlig vedlikehold. Trygger nok arbeidsplassen til Yngste Sønn dette.

Regjeringen vil og gi støtte til alle trossamfunn som ha rover 50 medlemmer. Kanskje jeg burde starte mitt eget trossamfunn?  NÅ må riktignok jeg i så fall opplyse om det hvis trossamfunnet mitt også får støtte fra utlandet over et visst nivå, men det er greit. Faren for det ville vel være minimal.
Støtten vil og bli trukket tilbake hvis jeg eller rettere sagt trossamfunnet mitt oppfordrer til brudd på norsk lov, eller får støtte fra land som ikke har religionsfrihet.

Ser helt klart Krf pg Høyere sitt avtrykk på kulturpolitikken.  Frp og Venstre har i mindre grad satt sitt preg på kulturpolitikken, til tross for at Venstrelederen er kulturminister.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg