Langt ned på lista….

En endeløs rekke av blogginnlegg måtte jeg lese meg gjennom før jeg kom til ett jeg mener hadde nok innhold til litt refleksjon.

Jeg må faktisk helt ned til Gry Henriksen på en 14. plass før det kommer noe med substans.  Hun skriver om hacking av PC. Og jeg kjenner det går litt kaldt ned over ryggen min.  Jeg tror, eller vet, at jeg muligens er litt sløv på datasikkerhet. Hvem kan være interessert i hva ei halvgammel kjerring med kommunistiske sympatier måtte ha på dataen sin? Ja, jeg vet det er dumt å tenke slik.

 For de som utsettes for et hacker-angrep, er følgen ‘i beste fall’ offentliggjøring med ditto ydmykelser av privat materiale, mens det i verste fall innebærer å bli ranet til skinnet. 

Offentliggjøring av privat materiale er vel ikke det jeg frykter mest. Har ikke så mye av verken bilder eller tekst som ikke tåler dagens lys.  Men det å bli ranet til skinnet… Det at noen skal komme seg inn i nettbanken, og hente ut det lille som er der. Ja, det er jo ganske skremmende.  Det samme er id-tyveri. At noen plutselig har klart å forta en haug med kjøp eller lån i mitt navn.
Plutselig innser jeg at det og kan være ganske skremmende om noen “tok over” identiteten min på nett og produserte innlegg eller kommentarer i mitt navn.  Til og med noen “likes” i mitt navn på feil poster kunne gi meg ubehageligheter. Hvis jeg plutselig ble fan av Sylvi Listhaug for eksempel.
Hvis du tenker godt over det, så sier jo likes og kommentarer ganske mye om hvem du er og hva du står for. For en “politisk karriere” kan slikt ha noe å si.

Hva som virkelig er skremmende, er at dette er så utbredt at vi ALLE utsettes for slike angrep med jevne mellomrom

Slik fortsetter Gry. Og jeg blir om mulig enda mer kald nedover ryggraden.  Alle??? Det betyr jo meg og?  Har jeg allerede blitt hacket?  Jeg må innrømme at jeg nesten har lyst til å ringe “min data-ekspert” bare for at han skal komme og holde meg i hånda og komme med noen beroligende ord mens han saumfarer hele PCn min for kjeltringer og folk med dårlige hensikter.

Eller kanskje jeg ikke trenger å ringe data-eksperten. Kanskje jeg kan være min egen ekspert ved hjelp av hjelp og veiledning fra Gry?

Når en vet hva en skal se etter, er det faktisk svært så lett å oppdage, og derav få stanset angrepet pronto.

Litt nølende klikker jeg meg inn på hennes 12 tegn på at en er blitt hacket.

.Kreditering: Science Photo Library

 

Jeg leser alle de 12 tegnene Gry lister opp.  Flere av de ville jeg reagert på.  Men jeg blir sittende og fundere hva jg skulle gjøre hvis jeg oppdaget at PCn var hacket.
Hvis jeg for eksempel oppdaget at pila, pekeren jobbet på egen hånd. Klikket seg inn på nettbanken min når jeg satt og blogget for eksempel, og begynte å overføre penger ut fra min konto? Hva konkret skulle jeg gjøre? Ringt politiet, eller banken?
Og hvis det ikke var så tydelige grep.
Bare at passord ikke virker, at PC jobber tregt. At ukjente Ikon dukker opp eller at du blir sendt til sider uten at du helt forstår hvorfor eller hvordan.
Hva konkret skal en gjøre?

Jeg føler at Gry gir meg muligheten til å se at kjeltringene er på ferde, men ikke gi meg verktøy til å stoppe de.
Det blir som å sitte kneblet og bundet og se at noen plyndrer huset ditt uten at du er i stand til å gjøre noen verdens ting med det.

Så Gry her er en utfordring til deg.
Kom med et oppfølgende innlegg hvor du forteller meg hva jeg skal gjøre.
For vi litt vimsete kjerringer som ikke er så stø på PC og slikt kan ikke ringe lensmann hver gang vi har problemer med passord, vi synes PCn går litt tregt eller plutselig har klikka inn på Kokkejævel uten å ha ment det.

21 kommentarer
    1. Du kan trøste deg med at jeg akkurat har snakka med Blogg.no og bedt dem fjerne navnet mitt fra det som en gang var en toppliste. Så slipper dere belastingen det må være med å klikke inn på denne fryktelige bloggen min ved en feiltagelse. Da har dere endelig klart å jage både Christine og meg bort fra denne rørende inkluderende plattformen der snille, voksne mennesker heier og støtter hverandre opp og fram. Gratulerer! Det må føles veldig godt.

      1. “Det som en gang var en toppliste”

        Kjære Kokkejævel – det ER fremdeles en toppliste på Blogg.no, selv om DU slutter å blogge! Hoho :))

        1. Ja, det var det da, vi får se. For øvrig fascinerende, om enn ikke veldig overraskende, at det var den formuleringen du fant viktig i min kommentar. Du virker sympatisk, snill og inkluderende du også.

      2. Det sier du, Kokkejævel, som hang ut meg pga en kommentar som du vridde om til noe negativt. Jeg ba deg om å vær så snill å slette meg fra innlegget ditt, jeg ba deg på mine knær fordi jeg var på en veldig sårbar plass i livet der alt var mørkt og selvmordstankene enda var sterke. Du hånte meg og nektet å høre på meg. DU er en av grunnene til at JEG sluttet å blogge. Jeg ba på mine knær til blogg.no om de kunne fjerne innlegget der jeg var hengt ut som en mobber. Du er den største mobberen her inne.

        1. Ja, det sier jeg. Jeg husker ikke hvilket innlegg jeg hang ut deg pga en kommentar som jeg vridde om til noe negativt, men jeg husker meget godt hvor aktiv du var inne på tråden min på Kvinneguiden og i kommentarfeltet hos enkelte en lang periode. Trist hvis jeg er årsaken til at du slutta å blogge, men å si i fra om ufyselig oppførsel i kommentarfelt er ikke det samme som å mobbe. Tror heller ikke det er fruktbart å gå inn i en konkurranse om hvem som har/hadde det mørkest.

          1. Jeg hadde aldri hørt om KG før jeg så du skrev lange tirader om det i bloggen din. Og jeg skrev aldri noe negativt om deg der. Aktiv i kommentarfeltet, stemmer det, du skrev i innlegget ditt at jeg kommenterte så mye hos andre bloggere. Hva faen har du med det? Men det er slik du er har jeg skjønt, du skal bestemme hva og hvor andre skal skrive. Jeg er ingen mobber, men det er faen meg du. Og en konkurranse om hvem som har det mørkest? Wow….

            1. Anne: Kokkejævel er en mobber, ingen tvil om det. Det er ikke få han har hengt ut i sin karriere som blogger.
              Håper du tar opp bloggingen igjen nå når han er borte. Skjønt, borte blir han vel neppe så lenge han ikke klarer å holde seg unna kommentarfeltene i andres blogger.
              Men – heier på deg!

    2. Wow 😳😳😳. Litt av en kommentar fra kokken. Han må være fylt av bitterhet. Går det ikke an å blokkere folk fra blogg? Jeg spør av helt fullstendig uvitenhet. Hvorfor oppsøke andre bloggere for å lese om seg selv, hvis det er så grusomt? Er ikke ofte jeg har lest annet om kokken i din blogg i det siste, at han hopper du over. Er det også feil?
      Over til ditt innlegg. Jeg håper også det kommer et oppfølgingings innlegg, for jeg er dårlig på dette med datasikkerhet. Sundt skeptisk er jeg og blokkerer alle disse “flotte” mannfolka s8m synes jeg skriver så interessant og hvor pen jeg er. At f.eks Ja, gjerne skal være interessant skjønner ikke jeg 🤣. At jeg er så pen, er jeg realistisk nok til å skjønne er tull. Skulle tro de ikke visste at jeg hadde speil. 🤣. Er også skeptisk til alle disse sidene hvor du kan vinne minihus osv. Går man inn på siden deres så finner du ingen kontakt info. Og en del andre ting jeg er skeptisk til. Men hva jeg skal gjøre hvis jeg blir hacket, nei det vet jeg ikke.

      1. Jeg kan både slette og blokkere kommentarer, men pleier å la folk som ønsker det kommentere. Greit at folk ser hva som skrives.
        Ja, jeg håper Gry kommer med en oppfølging. Det hjelper meg lite å vite at jeg blir hakket uten å vite hva jeg skal gjøre med det

      2. Jeg vet ikke om jeg ville valgt ordet bitter, men det er vel ingen hemmelighet at jeg har følt den massive, repeterende og aldri hvilende negativiteten, latterliggjøringen og mistenkeliggjøringen av meg som person, far, mann, blogger, (pick your poison), fra voksne bloggkollegaer som en stor belastning etter hvert. Det kan man selvsagt raljere over, latterliggjøre og bagatellisere, noe som da også blitt gjort hver eneste gang, både i bloggs form og kommentarer. Til og med når det går så langt at jeg rett og slett ikke klarer å blogge mer pga det jeg kaller for konstant hets og personangrep, så er det ikke en sjel her inne som “går i seg selv” og tenker at ting kanskje kunne blitt gjort annerledes. Nei, i stedet skal jeg beskyldes for å, sitat “ville ødelegge Blogg.no” og det spekuleres i om det er Blogg.no som har bedt meg slutte fordi jeg “skremmer bort annonsører og gir blogg som konsept et dårlig rykte”. Jeg har jo forstått for lenge siden at jeg, til tross for leserne som jeg har “lurt” inn med klikkbaitene mine nå i snart tre år, har den dårligste og mest usmakelige bloggen på hele blogglisten, og at alle andre fortjener gode plasseringer bortsett fra meg selv. Greit nok det. I løpet av uka, kanskje allerede i morgen, er jeg ute av hele lista og jeg kommer ikke tilbake. Ikke en gang for å dele oppskrifter.

    3. Ja, har lest dette og skjønner godt at du ville ta frem bloggen til Gryende i dag.
      Jeg gir deg en god klem jeg, litt likevekt her på bloggen er godt å ta med seg.

    4. Veldig merkelig at han såra og vonbrotne kokken som ikke kan «fordra» deg og bloggen din, allikevel ikke klarer å holde seg unna……….

    5. Det er noe smått patetisk med en mann som har googlevarsel på navnet sitt og som stormer til med bitterhet umiddelbart.

      Å skylde på at andre har jaget han fra bloggen, snakker man tidlig ungdomsskolealder her?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg