Motivasjon og trening

I natt var det frostnatt her oppe på treningsleiren. Bakken lå hvitrimet og bilene var fulle av is. Det siste gjorde ingenting.  Jeg skulle jobikke kjøre noe sted. Kalde netter betyr ofte klarvær, og du for en flott dag det har vært. Selv om det har vært en kjølig sno. Helt klart et temperaturskille.

Dagen startet med arbeidstrening, og jeg kom da et stykke videre på fuglehus mitt. Fikk panelert to av fire vegger utvendig. Vi har lov å drive på på verkstedet på kvelden og mange av de jeg deler leilighet med er flinke bort på der på kveldene. Jeg får se om jeg og tar ei økt der enten i kveld eller i morgen kveld.  Hadde vært greit å blitt ferdig med panelen før neste time. Vi får se. Jeg lar ikke et fuglehus stresse meg.

Etter arbeidstreninga var det ryggskole. Snakket om smerter og om hele mennesket. En god time som ga meg mange refleksjoner. Visjonen her er arbeid som helse. Og målet er at folk skal stå i jobb til tross for helseplager. Kanskje ikke den jobben du har hatt, kanskje ikke den stillingsbrøken, men i jobb av ett eller annet slag. Jeg liker innstillingen deres. Jeg liker og at de har fokus på kognitiv terapi og at det tverrfaglige teamet ser hele mennesket.

Etter ryggskolen var det bare opp å hente badetøy og så var det kondis trening i bassenget. Bassengtrening er godt. Det varme vannet gjør godt, og bevegelsene ikke så belastende i vann.  Jeg blir sliten  men det er ok. Jeg har vondt i ryggen. Men det er ok. Alle har mer vondt de første ukene. Ankelen er like fin som før, og har kommet seg etter gårsdagens utskeielser.

Vi var ferdige med bassengtrening klokka 13.30, og da har jeg resten av dagen fri. Så da har jeg god tid til å hente meg inn igjen i kveld.  Kanskje orker jeg ei økt på verkstedet  Kanskje rusler jeg meg en tur og fotograferer litt. Men først en liten middagshvil.

 

10 kommentarer
    1. Det høres bra ut det opplegget der. Jeg synes det er så flott at det finnes sånne steder som kan hjelpe, trene og motivere.
      Ha en fin kveld ♥

    2. Det hørtes ut som en bra dag.👍 Så fint at de har fokus på at folk kan være i arbeid til tross for sykdom, og at dere er motivert for det. Vet om de som gjør alt de kan for å bli uføre….. Håper det finnes arbeidsgivere som ser det også, og at ikke alle må jobbe 100% Det fuglebrettet høres forresten avansert ut, – du må vise det fram når det er ferdig! 😀

    3. Det høres ut som et flott sted for mennesker med fysiske plager, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de kaller sløydtimer for arbeidstrening, med mindre de vil omskolere dere til snekkere? Høres mer ut som meditativ hobbyvirksomhet for meg, eller er jeg veldig kritisk nå? Og om du får veldig vondt i ankelen av å trene, burde de vel nedjustere nivået litt for deg? Høres ikke helt sunt ut. Du har sikkert fått høre at på en smerteskala fra 1 til 10, bør ikke trening gjøre vondere enn 4, og det skal heller ikke gjøre vondt i dager etterpå, men praktiserer du det? Og hvor mye har du lov til å presse hjertet ditt? <3

      1. Vi skal ikke omskoleres til snekkere. Og jeg er litt usikker på hvorfor de har fuglehus snekring som arbeidstrening. Men de ser sikkert på hvordan vi bruker kroppen. Hvordan det er å arbeide statisk. Jeg vet ikke.
        Du har nok rett i at det er meditativ aktivitet for enkelte. Men den kognitive biten i opplegget er jo å få forståelse for egen kropp og egne muligheter eller begrensninger. Noen begrensninger er kanskje tillært. Kanskje går det bedre å stå og arbeide enn du trodde.
        Det er ikke i snekkerverksted jeg bruker mest energi.

        Vi er enige om at ankelen fikk litt mye belastning på mandag. I dag har jeg hatt trening på stor ball med noe tilrettelagte øvelser. Etterpå har vi gått lett skogstur. Ankelen er helt fin nå. I

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg