NM i gåstrikk

Har dere det også slik noen ganger at når dere blar gjennom innboksen på mailen så sveipes noenganger noe litt for raskt ned i søppelboksen? Sånn har jeg det noen ganger.

For en del dager siden, tror det var mens jeg fremdeles lå på sykehuset etter ankelbruddet, fikk jeg en mail om NM i gåstrikk.  Jeg slettet den før jeg leste den skikkelig. Skjønte det var noe idrettsrelatert, og idrett er ikke liksom min greie. Så for meg noe med treningsstrikker og tenkte ikke mer på saken.

Nå vet jeg hva NM i gåstrikk er, og angrer på at jeg slettet mailen. Siden jeg har hatt litt god tid i det siste har jeg og slettet alle søppelmapper.  Men nå har jeg hørt om NM i gåstrikk på radioen, lest om det i lokalavisa og søkt litt på nett. NM i gåstrikk er et arrangement for meg – ja hadde det ikke vært for denne ankelen.

NM i gåstrikk går ut på at man legger opp 15 masker på  et par strikkepinner, og så skal man den 15. Juni gå 500 meter på 10 minutter mens man strikker riller, frem og tilbake. Vinneren er den som strikker lengst på turen!

Arrangementet foregår mange steder i landet. I Hønefoss går ruta fra Helges Hageland til Gummikrysset og tilbake. Man kårer en lokalvinner, og resultatlistene fra alle arrangementene samles inn slik at man også kan kåre en Norgesmester.

Et litt sprøtt konsept. Og slike sprø konsept har jeg sansen for.

NM i Gåstrikk arrangeres årlig i forbindelse med World Wide International Knit In Public Day – KIP.
KIP arrangeres andre lørdag i juni hvert år.

I fjor – 2020 – var det 15 år siden den første KIP dagen, den gangen med 25 arrangement.
På 15 år har arrangementet spred seg til 57 land, og KIP er nå verdens største strikkearrangement.

KIP dagen startet som en måte for strikkere å komme sammen og glede seg over hverandres selskap, og for å vise at alle slags folk strikker. Dette er virkelig en dag for å komme seg ut av godstolen, ta med strikketøyet og vis seg frem!

KIP dagen handler om å vise at strikking kan være en hyggelig sosial aktivitet som samler folk uavhengig av alder, nivå og bakgrunn.

I 2019 var det 440 arrangement i 33 land, i 2020 ble det dessverre ikke så mange pga koronasmittefaren.
MEN – i Norge satte vi rekord med nesten 20 arrangement – og 10 NM runder NM i Gåstrikk med mer enn 100 deltagere tilsammen.

Søk arrangementet opp på nett, eller deres egen fb side å se om det kanskje arrangeres i nærheten av deg og. Jeg vet jo at det finnes relativt mange strikkere blant mine lesere. Tror dette kunne være av interesse for langt fler enn meg.

 

 

4 kommentarer
    1. Ja dette har jeg hørt om, og har litt lyst å være med – får vel se. Har ikke satt meg inn i det ordentlig. Ha en fin søndag 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg