Norges beste matblogger?

Jeg våger påstanden om at Benteshverdagsmatfrabunnenav er en av de mest inspirerende matblogger jeg er innom. I dag, for eksempel. Klokka har så vidt passert 7, og jeg har lyst til å ta med meg rullatoren og jogge ut i hagen og hente rabarbra for å sette i gang med å koke rabarbrasyltetøy!

Tenk det, jeg med en fantastisk trang til å koke syltetøy før jeg egentlig er skikkelig våken. Jeg som til vanlig er såpass smågrinete om morgenen at kollegaer synes det er festlig å si “God morgen!” til meg.  (God og morgen er for øvrig to ord som ikke hører sammen.)
Men nå tilbake til Bente og rabarbrasyltetøy.

Vi har og masse rabarbra i hagen.  (Ja jeg vet jeg har lovet dere hagevandring og biler fra hagen min. Det kommer, det kommer. Jeg har bare vært litt travel de siste dagene.)

Bente skriver at hun bare kutter rabarbraen i småbiter, skyller godt og fryser ned, akkurat slik Monairens også svarte da jeg spurte henne om hvordan hun frøs ned rabarbra. Monairens er som alle vet ei skikkelig husmor fra Sigdal, og ei jeg kan ty til når det gjelder slike husmor-spørsmål.
Ikke det at jeg har fått somla meg ut i hagen og høstet rabarbra.
Usikker på om det faktisk er plass i fryseren. Der burde vi hatt en liten opp rensk, ikke minst for å få litt oversikt igjen.
Det ene fører det andre med seg.
Her sitter jeg og drømmer om å koke rabarbrasyltetøy, og plutselig kommer tanken på å rydde fryseren. En tanke som ikke er like forlokkende.

Men nok en gang tilbake til rabarbrasyltetøy.

For når man har rabarbra på lur i fryseren så kan man trylle frem litt sommersmak ut over hele høsten og vinteren.
Helle rabarbraen i en gryte og koke opp akkurat når man trenger det.
Smake til med vanilje eller kanel etter hva man føler for, skriver Bente.
Jeg går for kanel. Finnes det noe bedre enn kanel sammen med den syrlige smaken av rabarbra?

“Smaker godt som pålegg, til middagen i stedet for chutney, tyttebær eller syltet agurk. Men best syns jeg det er sammen med litt yoghurt naturell, som en deilig dessert. Eller med vanilje-kesam”  skriver Bente.
Jeg spiser sjelden eller aldri syltetøy på brødskiva. Ville nok heller ikke spist det til middagen i stedet for tyttebærsyltetøy. Men sammen med yoghurt eller vanilje-kesam, høres fristende ut.  Eller hva med sammen md litt iskrem?  Eller hva med en mørk høstkveld med nystekte vakler og nykokt rabarbrasyltetøy?
Nei, jeg må nok ut å høste litt rabarbra.

12 kommentarer
    1. Har rabarbra i hagen, mannen har lagt mesteparten i frysa for han lager vin av den. Knallgod vin. Min mor lagde syltetøy og dessert av det. Jeg likte det før, men fant ut jeg skulle lage grøt av det. Ha på fløte og sukker. Smakte fortreffelig inntil jeg fikk vondt i magen og diare. Smaker heller ikke på rabarbra kake. Men kos deg med alle dens muligheter.

    2. Rabarbra er godt og kald rabarbrasuppe + stilker dyppet i sukker hører med til barndomsminnene. <3 Jeg er ikke så flink til å gå ut og høste, men 11-åringen i huset er glad i det. For en stund siden tok han inn masse rabarbra, renset og kuttet opp, så nå har vi flere poser i fryseren (bare jeg husker å bruke av det, men disse tipsene dine burde jeg teste ut) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg