Ny uke, nye muligheter

I går hadde vi kalde pizza-rester fra lørdag til middag. Ja hvis noen lurte på hva denne kjerringa spiste altså.  Den var med biffkjøtt, kjøttdeig, løk, litt selvdyrket chili (og den er sterk!) og så den chili-osten vi kjøpte på lørdag. Pizzasausen var Peppes original.
Litt rart det der. hvor interessant det er å lese om hva folk lager og spiser til middag.  Sier muligens litt om hvilken aldersgruppe som er på blogg. Det er lenge mellom hver gang du leser om ville fester og jet-sett-liv nå for tiden.

Det er fremdeles mørkt utenfor vinduene. Mørkt og vått. Kjente det regnet i sted da jeg var ute og kjørte bil.
Klokka har så vidt passert 6.30, og jeg har alt vært ute og kjørt.  Rett fra seng til ratt rundt klokka 05.45.  Usikker på om jeg var helt våken, men var våken nok til å merke at det regnet.  Skulle heldigvis ikke kjøre langt. Bare flytte litt på bilen så Yngste Sønn kom seg ut med bilen sin og på jobb.  Håper han var mer våken enn meg.

Den store, grønne koppen er fylt opp med varm te.  Notatene ligger strødd rundt meg på bordet. Selv om jeg ikke er så aktiv på blogg for tiden er det nok av skrivearbeid.  Jeg skal ha ferdig et forslag på hva som skal stå i valgprogrammet til Rødt Ringerike på et par områder denne uka. Eller før i morgen ettermiddag for å være nøyaktig.  Noen jobber best under press….
Det nærmer seg kommunestyremøte og jeg forbereder innleggene mine til det.
Det er og litt arbeid.

Før, da jeg var ny i politikken, gikk de fleste på talerstolen uten manus. Mange var virkelig gode, men det hendte og relativt ofte at de snakket seg litt bort. Langt ute på viddene, innimellom.  Og det var og relativt ofte at de gjentok seg selv litt for ofte.
Det kom og langt flere uheldige uttalelser. Det er greit noen ganger at ordene har hett en runde eller to innom hjernen før de blir slengt ut fra talerstolen. Nå har de fleste manus, eller i det minste stikkord. Jeg tror det er bra for debatten.

Jeg har fått et par, tre tilbakemeldinger i det siste på at innleggene mine når de er godt forberedt er virkelig gode.
Det gjør jo at jeg får lyst til å arbeide ekstra godt med dem. Spesielt i de viktige sakene.  De sakene hvor mange følger sendinga fra kommunestyremøtet. En slik sak skal opp på torsdagens møte.

Saken går i korthet på om vi skal erstatte det litt slitne bygget du ser ved fossen på bildet med et 14 etasjes bygg i stål og glass.

Til tross for at bygget som er tenkt erstattet en gang i tiden inneholdt “Fossen” et utested vi som var unge på 80-tallet har mange gode minner fra tror jeg ingen har sentimentale følelser for selve bygget.  Så lenge de karakteristiske buene på forsiden blir bevart tror jeg de fleste er fornøyd.
Men 14 etasjer. Det er høyt, midt i et relativt flatt bylandskap. De to høyeste byggene i byen i dag er rådhuset med sine 8 etasjer og kornsiloen.
Hadde bygget blitt lagt opp mot høydedraget ved stasjonen tror jeg ikke motstanden hadde vært så stor. Men som et stort monument rett ved fossen og elva. Det kommer til å dominere bybildet veldig. Kaste skygge og stjele lys.

Jeg er og litt skeptisk til bruken av huset. Det er planlagt som et kontorbygg. Passer godt inn i Bane Nor sin “knutepunkt-strategi”  Den går ut på å legge mest mulig arbeidsplasser til området rundt trafikk-knutepunktet i byen eller tettstedet slik at flest mulig kan kjøre offentlig til jobb.
Boligene skal og ligge nærmest mulig dette knutepunktet slik at de som skal pendle har kort vei til offentlig transport.
Altså. ønsker Bane Nor å bygge mest mulig tett og kompakt. Helst skal du bo på jobb, og handle i samme bygg. Har du behov for lys og luft kan du finne det på en mer eller mindre grønn takterrasse.
Høres jo kjekt ut, men jeg er litt i tvil om det er slik flertallet av folk ønsker å bo og leve.

Dette huset skal altså ikke bli boliger, men kontorer, med forretninger i første etasje etter hva jeg har forstått. Gjerne et spisested eller to,
Hvem som skal ha alle disse 13 etasjene med kontorer som sin arbeidsplass virker det ikke som om utbyggeren har en klar formening om.
Først gikk det rykter om at bygget kunne bli vårt nye rådhus. Noen mener at rådhuset vårt ligger alt for usentralt. Jeg tror at jeg med mine begrensninger ville bruke rundt 10 minutter på å labbe fra søndre torg til rådhuset. For meg er ikke det usentralt.
Da MDG og Ordføreren lanserte at vi skulle bli regionhovedstad i Buskerud fylke når Buskerud gjenoppstår som eget fylke i 2014. Da var det bare rett og rimelig at Fylkeshuset ble lagt til Hønefoss. Glemt var både det faktum at Drammen er en langt større by enn Hønefoss, og at vi allerede har et fylkeshus i Drammen, som er pusset opp for en god del millioner siste året.
Eiendomsutvikleren var da kjapt på banen og sa at det planlagte høyhuset ville bli et helt perfekt fylkeshus.

Vi har altså en eiendomsutvikler som forståelig nok ønsker å utvikle eiendommen sin.  Det som gir mest fortjeneste er et høyt bygg. Jo høyere jo bedre, jo flere kvadratmeter med mulig fortjeneste i form av utleie eller salg blir det jo.
Hvem som skal flytte inn i bygget har han ingen klare ideer om, men en langsiktig leieavtale på hele bygget med en kommunal eller fylkeskommunal leietaker sier han selvsagt ikke nei til.

Mange politikere her i kommunen har en ide om at når ringeriksbanen kommer, kommer Ringerike og Hønefoss til å bli et svært attraktivt sted å arbeide og bo. Jeg tror man regner med 30.000 nye innbyggere skal ankomme perrongen med første tog, i tillegg til at halve Oslo kommer til å velge å pendle til Hønefoss for å arbeide på kontor.
Eiendomsutvikleren deler nok den drømmen. Og ja, jeg forstår at i en slik drøm må et kontorlandskap med utsikt til en brusende foss virke ganske forlokkende. Jeg forstår at et slikt bygg kan få mange av de som leter etter kontorbygg i Hønefoss til å velge et slikt bygg.

Men nå virker det som om Ringeriksbanen ligger lengre og lengre frem i tid.
Den økonomiske situasjonen i Norge og Europa gjør ikke at jeg tror at dette prosjektet kommer til å bli fremskyndet.
Så hvis toget aldri kommer, eller vi må vente veldig, veldig lenge. Hva da?
Vil innbyggerne se på oss politikere som veldig smarte som lot en utbygger bygge et omstridt 14 etasjes tomt kontorbygg midt i byen vår?
Vi har en del tomme lokaler allerede. Det er ikke det byen trenger mer av.

Det er langt mer i denne saken enn bar at huset er høyt.
Det ødelegger ideen om “Elvelangs”, gangstien langs elva fra stasjon til Eikeli. Det blir liksom litt feil hvis vi deler av veien må gå innomhus forbi restauranter og forretninger i et kontorbygg.
Mange av oss ønsker og å se området i sammenheng med to områder som ligger i tilknytting til dette området. Tippen og Øya.  Få en helhetlig plan over hele området, som er eid av den samme eiendomsutvikleren.
Hvor god har egentlig involveringen vært? er et annet spørsmål mange stiller seg. Til tross for møter og høringsrunder bærer prosessen mer preg av informering enn involvering. For eksempel har alle de 118 høringssvarene nærmest blitt neglisjert. Er det en god involvering når ingen lytter eller tar innspillene som kommer opp til seriøs vurdering?

Jeg skal ikke kjede mine blogglesere med mer lokalpolitikk akkurat nå.
Men når jeg snakker om slike saker blir jeg fort engasjert, som dere skjønner. Det er og godt å drodle litt på bloggen om temaet mens det langsomt lysner av dag ute og hodet blir mer og mer våkent.

 

6 kommentarer
    1. Jeg har lest hele innlegget og det virker bra belyst fra din side. Skjønner at det å være politiker er noe man egentlig har i seg hele tiden!
      Men kjekt å kombinere dette med bloggen også da. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg