Politisk debatt.

I går hadde LO invitert til politisk debatt på Gledeshuset.  Vi i Rødt hadde ikke helt fått med oss invitasjonen og oppdaget arrangementet etter at påmeldingsfristen var satt og annonsen med hvem som skulle delta sirkulerte.
Vi måtte krangle litt før vi fikk delta med meg som ikke er listetopp men nummer to på lista. Men for et par dager siden fikk vi endelig beskjed om at vi og fikk stille.  Utrolig glad for det. Temaene for debatten var arbeidsliv og hva som skal til for at Ringerike skal være et attraktivt sted å flytte til.

Da jeg sto i dusjen en drøy time før jeg skulle møte på Gledeshuset sto jeg å øvde inn noen gode argumenter og noen kjappe formuleringer til bruk under debatten. Jeg tenkte i mitt stille sinn at jeg er glad det ikke er slik som det var da jeg var på politisk debatt sist, for fire år siden. Da hadde vi 7 minutter hver til å presentere vårt parti sin politikk. Jeg husker hvor mye jeg hadde arbeidet med den presentasjonen. Det er liksom ikke bare å stå å lese opp tørre formuleringer fra partiprogrammet når publikum sitter der og koser seg med en øl i handa.
Plutselig slo en tanke ned i meg. Hva vet du om det? Du har fått kranglet deg med på et arrangement du kun har sett annonsen for. Du har aldri sett invitasjonen. Du har aldri fått den informasjonen de andre deltakerne har fått.

Jeg var knapt ute av dusjen og tørr før jeg ringte han som etter masse leting hadde funnet ut at han hadde fått invitasjonen og ba han sende meg den. Heldigvis. Det var debatt. Så ikke ut som om det var lagt opp til lange presentasjoner av hvert parti. Men jeg var ikke helt sikker. Det sto at det ville komme mer informasjon etter påmelding. Den informasjonen hadde ikke vi fått, fordi vi ikke hadde meldt oss på før i siste liten. (Eller egentlig alt for seint.)
Det fikk briste eller bære. Jeg klarer jo å skravle engasjert på innpust og utpust, selv om det ikke blir like strukturert og velformulert når jeg ikke er forberedt.

Bilde over er fra debatten. En av medlemmene våre fulgte streamingen av møtet på lokalavisens hjemmeside og la det ut på fb siden min. Jeg har stjålet det fra henne. Regner med det går greit.
Det ser da ut som om de to unge ordførerkandidatene til venstre og SV lytter til det jeg sier.  Ser og at det er litt ute i debatten, jeg har kasta jakka.

Vi fikk bare to minutter til å presentere arbeidslivspolitikken vår. Både hvordan skaffe arbeidsplasser og hvordan vi ønsket kommunen skulle være som arbeidsgiver. 2 minutter går fort. Man får sjelden sagt alt man har lyst til Kunne ha prioritert litt bedre hva jeg snakket om. Det var LO som hadde invitert, det var de som hadde flertallet i salen. Jeg burde tatt på meg tillitsvalgtserfaringen min og snakket om trepartssamarbeidet, hele og faste stillinger og nok grunnbemanning. Jeg snakket mer om etablering av næringsvirksomhet som gir arbeidsplasser.  At det er viktigere enn å gjøre Ringerike til et senter for datasentre, slik mange ønsker.
Tar selvkritikk på det punktet.

Ellers synes jeg debatten gikk rimelig greit. Debattlederen var flink og lot alle få omtrent like mye taletid. Han stilte og relevante spørsmål til oss deltakere og brakte debatten videre.

Ei fra FO spurte om integreringsmidlene. Det beløpet kommunen får for hver flyktning vi mottar og som skal brukes til å integrere flyktningene i samfunnet.  Statistikk viser at andelen av flyktninger fra Ukraina som er ute i arbeid er mye lavere i Norge enn for eksempel i Danmark.
Er fornøyd på at det var jeg som var klarest på at de pengene måtte øremerkes integrering. Slik det er nå går de rett inn i kommunekassa og kan brukes på hva kommunen finner det for godt.
Høyre var mer opptatt av at kommunene får integreringstilskuddet i fem år, og at etter det ble flyktningene en økonomisk belastning for kommunen i form av sosialtrygd. Jeg repliserte raskt at det er meningen integreringsmidlene skal brukes slik at de er integrert lenge før det har gått fem år.

Ellers var jeg fornøyd med innlegget mitt om å gjøre kommunen attraktiv. Vi må slutte å snakke kommunen vår ned. Vi har mye å by på. Vi sitter å venter på et tog som kanskje aldri kommer (Ringeriksbanen) og sier at når den og ny firefeltsvei til Oslo kommer da, da skal alt bli bra.  Vi må heller vise til alt som er bra nå. Hvilke kvaliteter vi alt har å bygge på dem. For et par uker siden (under flommen) var alle riksdekkende medier i Hønefoss. Du kunne knapt gå over bybrua uten å komme på riksdekkende TV. Hva brukte vi det til? grep vi muligheten til å skryte litt av kommunen?

Debattlederen likte innfallsvinkelen min, og sa at han ville bruke det jeg sa som innledning for avslutningen på debatten. Vi fikk alle noen minutter hver til å skryte av kommunen vår. Fortelle hvorfor folk skulle flytte til Ringerike.
Jeg liker slike utfordringer, men kunne nok gjort det bedre hvis jeg hadde fått litt bedre tid på å forberede skryte-presentasjonen.

Lokalavisa sin journalist ville ha noen ord med hver og en av oss etter debatten. Han lurte på hva som var forskejllen på det partiet vi representerte og alle de andre partiene.
I stedet for å komme med en lang, og kjedelig redegjørelse av forskjellene tenkte jeg at her må du ha noe kort og dekkende som journalisten faller for. Noe som skiller seg ut.
Jeg var høy og litt kjekk og sa Vi mener det vi sier, og står for den samme politikken før og etter valg.  Han likte formuleringen. Det så jeg. Det er og sant. Vi står for den politikken vi gikk til valg på.

Etter debatten fikk jeg mange lovord, men det er jo det støttespillere gjør. Noen rosende ord fra folk fra andre partier gleder. Og at en av de andre representantene jeg ikke har møtt til debatt før kalte meg kunnskapsrik. Det gledet meg. Noen ganger er jeg redd for at jeg virker for enkel fordi jeg ikke kommer med de lange innleggene med mange politiske tørre formuleringer, men forsøker å bruke et språk alle forstår.  Flott å høre at jeg likevel oppfattes som kunnskapsrik.

Etter slike debatter er det godt å rusle til bilen sammen med Gamle Gubben Grå. Stoppe på Mix å kjøpe en burger. Spørre han om hva han synes. Han er alltid ærlig, og overdriver ikke rosen. Jeg var grei nok i den delen han hørte. Han fikk ikke med seg hele debatten fordi han ikke var ferdig på jobb før debatten startet.
Jeg spurte hvem som var best. Han visste ikke. Jeg spurte hvem som var dårligst. Han ville ikke si det heller. Jeg sa at han behøvde ikke si at jeg var best, og la litt stille til at han heller ikke burde si at jeg var dårligst.

Egenevaluering. Greit fornøyd. Kunne vært bedre. Jeg gir meg en 4+. + fordi jeg synes jeg var bedre nå enn i EU-debatten på onsdag.
Nå tror jeg jeg er ferdig med debatter for denne valgkampen. Mulig jeg er publikum når andre i partiet skal i ilden på nye debatter.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Så bra at det gikk såpass. Ja det er viktig å fremsnakke kommunen man bor i. Og du bor jo i en flott kommune føler jeg. Ha en mega flott helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg