Rasismefri sone…..

I dag har det vært møte i kommunestyret.  En hel dag med gruppemøte, work-shop og ordinært kommunestyremøte.  Hele 10 timer ble tilbragt på rådhuset.  Jeg kjenner at jeg er sliten, selv om det er engasjerende.

Jeg var på talerstolen i en sak, saken om nytt by-reglement for Hønefoss.  På vegne av Rødt fremmet jeg forslag om at følgende formulering skulle inn i by-reglementet:

“Hønefoss skal være en rasismefri sone hvor mennesker av ulikt utseende og opphav skal kunne ferdes i frihet for diskriminering og med respekt for alle universelle menneskerettigheter.”

De som har fulgt meg på blogg en stund husker kanskje at jeg i august hadde et leserinnlegg på trykk i lokalavisa. Et leserinnlegg hvor jeg tok til orde for at kommunen skulle trekke tilbake tillatelsen til at Sian (Stopp islamiseringen av Norge) skulle få ha stand på torget.  Jeg ble ikke populær etter det innlegget. Lederen i Sian, Lars Thorsen ga meg følgende karakteristikk i lokalavisa noen dager seinere.:

Antidemokratisk kommunist, menings-fascist, løgner, voldsutøver og lovbryter som bedriver fysisk vold, støy-terrorisme, ordensforstyrrelse og forfekter meningstotalitarisme.

Som om ikke det skulle være nok er jeg i tillegg fremdeles i følge dette leserinnlegget ansvarlig for 100 millioner dødsfall, massiv nød, død og elendighet.
Ikke fikk Rødt den helt store støtten når Nanna fremmet en interpellasjon i kommunestyret om å trekke tilbake tillatelsen til Sian sin markering.

Så jeg var ganske spent på hvordan vårt forslag til å gjøre Hønefoss til en rasismefri sone ville bli mottatt.
Jeg sitter på førsterad i kommunestyresalen, og jeg torde knapt snu på hodet under voteringen.  Hvor mange stemmer ville forslaget vårt få?
Det gikk over all forventning!  Formuleringen ble vedtatt med 37 mot 6 stemmer!
Fra 1. januar når retningslinjene trer i kraft kan vi med rette kalle Hønefoss sine offentlige uterom for rasismefri sone. Ingen rasister i våre gater!!

9 kommentarer
    1. Gratulerer med ingenting. SIAN har drevet sin menneskerettighetsaktivisme i flere “rasismefrie” kommuner og steder. Det vil vi fortsette med. Dere kan ikke permittere norsk lov og internasjonale konvensjoner med slike patetiske utslipp av varm luft.

      1. Takk for gratulasjonen.
        Jeg har ingen ønsker om å heve meg over norsk lov. Tror en domsstol så sent som i dag definerte hva som er hatefulle ytringer i strid med lovverket.
        Mulig rasismefrie soner virker naivt og patetisk. Jeg kan se det, men det er en bevisstgjøring om holdninger og hva som ikke oppleves som ok.

    2. Gratulerer!
      Det er ikke sikkert det hjelper å få det inn i by-reglementet når det finnes hatefulle mennesker som Lars Thorsen i miljøet, men da er det desto viktigere, tenker jeg!
      Rødt er ikke mitt parti, men arbeidet mot rasisme støtter jeg.

      1. Nei, enig. Byreglement hjelper nok ikke på Lars og co. Men det sammen med at de i dag ble dømt for sine hatefulle ytringer kan muligens få kommunen til å tenke seg om en ekstra gang før de får tillatelse til å ha stand på torget neste gang.

        1. Grunnen til at byreglement ikke kan påvirke min aktivitet negativt er det samme lovverket som fremdeles gjør det ulovlig for kommunen å nekte menneskerettighetsaktivister – og rasister for den saks skyld – å bedrive agitasjon på offentlig sted.

          Men dette skjønner jo ikke du. Rødt har jo sin ideologi svært langt fra vestlige frihetsverdier.

          1. Lars, hvilken evne jeg har til å forstå ting er irrelevant.
            Mitt politiske ståsted likeså. Selv en samlet Frp benk stemte i tråd med mitt forslag.
            Hvis din aktivitet er menneskerettighetsaktivitisme har du jo i følge tilføyelsen heller ikke noe å frykte. Tilføyelsen sier jo at alle skal kunne ferdes med respekt for alle universelle menneskerettigheter.
            At du mener at din aktivitet er i tråd med lovverket stiller jeg meg derimot undrende til.
            Du ble dømt for å handle i strid med lovverket så seint som i går.

            https://www.aftenposten.no/norge/i/opxyba/sian-leder-doemt-til-betinget-fengsel-for-hatytringer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg