Rettskrivning og å sette seg mål….

Hvis noen skulle ha sett noe til våren, fortell den at den er sterkt savnet på mine kanter.  Til tross for gårsdagens clickbite er jeg på plass nummer 18 i dag. Bedre blir det nok ikke i dag, for jeg kan ikke helt se at bunnbloggerne leverer de heller.

Ta Rachel på plass nummer 100 for eksempel. Innlegget er fra 27.11.20, eller egentlig er vel det meste av det skrevet 26.11. Det er postet rett over midnatt.  Innlegget handler om det nye huset hun flyttet inn i i 2014. Jeg har skrevet om dette før.

En plass opp finner vi Adalsjenta.  Også hennes innlegg fra 23.3 har jeg kommentert flere ganger før.  Jeg vet ikke hva dom er kjedeligst å kommentere bloggere som ikke blogger, eller bloggere som blogger om at de går den samme turen hver dag….

På plass 98 har vi kokkengeir. Det er den samme kyllingretten som jeg kommenterte i går. Den høres like god ut i dag, og i dag har vi tid til å lage middag. I går ble det pizza fra Peppes. Jeg tror det blir kylling ala kokkengeir i dag. Om det blir ramsløksmør får vi se. Camilla har funnet ramdløk på matbutikken. Unni har gitt meg en link til et kart. Hvis det stemmer kan jeg kommandere Gamle Gubben Grå ut for å plukke ramsløk.

“Kjære  vil du gå ut å plukke Ramsløk til meg?”

Skal jeg trille deg ut i skauen???”

“Nei, DU skal plukke Ramsløk. Du kan få med kart”

Endelig på plass nummer 95 er det et blogginnlegg jeg ikke har kommentert før! En blogger fra mitt eget nærmiljø, selveste Geriatriks.  Og flaks for meg handler det ikke om ishockey. Jeg er om mulig enda mindre opptatt av ishockey enn av fotball.

En gang, lenge før Gamle Gubben Grå kom inn i livet mitt var jeg sammen med en fyr som likte ishockey- og fotball og veldig mye annen sport på TV.  Et år så jeg samtlige kamper i ishockey-VM.  Mens en av de siste kampene rullet over skjermen spurte jeg om hvorfor det plutselig var 3 omganger i kampen….. Skåret ikke så mange poeng på den….

Men dette skulle ikke handle om ishockey. Det skal handle om rettskriving.

Jeg føler på litt angst nå, for skal jeg uttale meg om rettskriving bør jeg vel beherske det selv? Jeg vet at innleggene mine er langt fra feilfrie når det kommer til det punktet.

Geriatriks mener at hvis man for eksempel skal gi ut bok må en kunne forvente at man behersker da og når. Du vet den gang da og hver gang når, som vi lærte på barneskolen… Barnelærdom.

Han liker heller ikke at folk skriver at  “Det var gått” når de skriver for eksempel om middagen sin. Jeg er enig. Det skjærer meg i hjernen, og gjør nok at jeg ikke alltid fortsetter lesingen av teksten.

Det handler om slike ting som og/å, da/når, vært/hvert, for/får, etc. Jeg ser ofte både blogginnlegg og ikke minst kommentarer som hadde gjort seg  med en ekstra gjennomlesning eller tre. Noen ganger er de tekstene mine.  Kanskje er det på din plass at flere av oss skjerper oss.

Det siste blogginnlegget jeg skal kommentere i dag er Monairens. Hun har en utfordring til seg selv i mai. Hun skal gå 50 km i løpet av måneden. Kanskje ikke den største utfordringen. Men for Monairens og for meg er det en utfordring som er mulig å nå. Man må være litt flinkere til å hå tur, men  målet er mulig å nå.

Jeg skulle gjerne deltatt på utfordringen, men ikke på ett bein. Derfor heier jeg på Monairens. Jeg skriver oppmuntrende kommentarer og regner ut hvor langt hun må gå i snitt hver dag resten av måneden. Håper det virker motiverende. For mine beregninger viser at det er fult mulig for Monairens å nå målet sitt. Dette kommer du til å nå med glans!!

Hva tar jeg med meg fra bunnbloggerne i dag? Det blir kylling til middag, og Gamle Gubben Grå må ut og lete etter ramsløk. Enten i skogen eller på Meny.

 

 

11 kommentarer
    1. man lærer så lenge man lever, “clickbite” heter f eks clickbait (bait=agn). klikkagn. ha en fin dag

    2. God morgen!
      Da finner han garantert Ramsløk…. 😀

      Hmmmm jeg begynte å tenke på de setningen “den gang da” og “hver gang når”….. jaja… jeg skriver som jeg skriver så får det vrenge seg for noen og en hver heheheh 😀
      Eller de bare hopper over og ikke gidder lese 🙂

      Lag deg en fin dag!

    3. Jeg misunner dem som ikke legger ut blogginnlegg, men fortsatt ligger blant hundre:)
      Hvis jeg ikke legger ut en dag, er jeg ikke blant de nederste engang:)
      Huffa meg. Men du er fortsatt blant toppbloggere:)
      Når det gjelder rettskriving…hva skal jeg si da? Jeg har sikkert tusen feil.

    4. Så hyggelig at du skriver om meg og mitt mål for Mai😊
      Selvfølgelig hjelper det at du er med å heier på meg😃 Tusen takk.
      Jeg håper de værste smertene dine gir seg mer og mer fremover nå. Det blir i hvertfall litt enklere i hverdagen når du etterhvert får lov til å belaste benet igjen.
      God bedring😚

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg