Så litt politikk….

En kan jo ikke ligge og sløve på sofaen hele kvelden heller, bare fordi en har vært litt flink husmor. Så etter en strekk på sofaen og litt middag, pytt i panne og speilegg, var det på tide å starte med litt moro. Og da er det for denne kjerringa selvsagt snakk om politikk.

Først skrev og sendte jeg en interpellasjon. Det er et spørsmål til ordfører som skal stilles og besvares i Kommunestyremøte. Interpellasjonen handler om sosialhjelp, og at satsene ikke har økt i tråd med prisstigningen. Jeg lurte på om Ordføreren vil ta grep slik at vi kan høyne de satsene i vår kommune, eller om hun er bekvem med at de fattigere blir stadig fattigere og at forskjellene øker også i vår kommune.

Så kom jeg på at vi skal ha nominasjonsmøte i Rødt Ringerike i morgen. I den forbindelsen har jeg fått beskjed om å lage en presentasjon av meg selv på ca 3 minutter.  Jeg tenkte jeg skulle gjøre meg litt flid med den, så da sitter jeg og leker meg litt med det. Synes liksom oppramsing av alder, kjønn og politiske verv blir litt kjedelig.

På det samme møtet skal vi og ha NATO-debatt, Vi har fått utdelt studiehefte Hvorfor ut av NATO? Det er på 40 sider. Det bør leses før i morgen.
NATO-spørsmålet er vanskelig, og har ikke blitt noe lettere det siste året.
Jeg har egentlig vært mot NATO siden jeg gikk på gymnaset på 80-tallet. Våpenkappløpet under den kalde krigen virket ikke fredsskapende på meg.
Men Putin. Putin er i mine øyne en farlig mann som ikke tenker rasjonelt.
Er vi mer trygge som et NATO land, eller vil det at Sverige og Finland nå innlemmes i NATO føles som en provokasjon av en presset Putin?

Jeg er en pragmatisk lokalpolitiker. NATO. Storpolitikk. Det er vanskelige saker å sette seg inn i. Et 40 siders studiehefte kan, selv om det virker som litt mange sider akkurat nå, umulig gi et fullstendig bilde.
Jeg vet at jeg etter å ha lest det heftet vil sitte igjen med flere spørsmål enn svar.
I tillegg er jeg av natur kritisk til sånne studiehefter som skal overbevise meg om “riktig” standpunkt. Selv når det kommer fra Rødt.

Jeg har i det minste nok å bruke kvelden på.

 

4 kommentarer
    1. Nok å ta av i disse dager, du er flink…
      Lesestoff til kvelds for politikeren ..Håper du kommer gjennom alle sidene da, det hørtes mye og vanskelig ut.

      1. Det er virkelig tørt stoff. Kunne vært skrevet mer engasjerende. Nei, jeg har ikke kommet gjennom alle sidene. Men nå er jeg trøtt. Kryper til køys nå og leser det i morgen. Jeg har jo “fri”. Så da kan jeg lese da, Tror jeg får med meg mer da enn nå.

    2. I mine øyne, burde sosialtjenesten vært underlagt nasjonale satser og retningslinjer for rettferdighetens skyld, samt at de selvsagt burde reguleres i hht konsumprisindeks.
      Hva NATO angår, blir jeg livredd bare noen ymter frempå om å være pro utmelding

      1. Sosialhjelp er underlagt nasjonale minstesatser, men den enkelte kommune kan øke de satsene. Det er det jeg ønsker Ringerike skal gjøre.
        Utmelding av NATO blir jo mer en prinsippsak. For det første kan det umulig være flertall for det i stortinget. For det andre er det vel ingen som vil fremme den saken akkurat nå.
        Grunnen til at dette er aktuelt i Rødt er nok at i programmet vårt står det at vi ønsker Norge ut av NATO.
        Programmet skal opp på landsmøtet, og man forventer en debatt om temaet. Da er det greit at det er en sak medlemmene kanskje har satt seg ordentlig inn i før debatten starter i landsmøtesalen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg