Snø…

Spurte Gamle Gubben Grå om det hadde begynt å snø da han kom inn etter lufteturen med hundene i går kveld.  Det var spådd store snømengder fra kvelden og ut over natta og dagen i dag.  Nei, Gamle Gubben Grå kunne melde at det ikke hadde begynt å snø – ennå.
Jeg var oppe en liten tur på do ved fire tida i natt.  Har kommet i den alderen.  Da tittet jeg ut på gårdsplassen. Hvordan var været? Men nei, ikke et snøfnugg var å se på bilene.  Jeg krøp fornøyd tilbake under dyna.
Tittet på n ut på gårdsplassen da jeg sto opp klokka 05.30, fremdeles ikke et snøfnugg å se.
Når så Yngste Sønn og jeg kom ut en time senere for å starte dagens ferd var bilen plutselig dekket av flere cm med snø. Det var som bare..

Turen ut til Tyristrand foregikk i stillhet.  Yngste Sønn er en fornuftig fyr, og vet at tett snøfall med våt, tung snø, dårlig brøyta veier og nattemørke liksom ikke er det jeg kaller optimale kjøreforhold.
Været letna litt utover fra Ask, men stemningen i bilen ble ikke noe lettere av den grunn.
Jeg virkelig hater å kjøre bil i slikt vær.  Det er overhode ikke sunt for meg.

Og snødd har det gjort i hele dag. I det minste hver gang jeg har vært ute å kjørt.  Tung våt snø ligger over alt, og gjør det ufremkommelig på parkeringsplasser, i kryssene i smågatene, på fortau og fortauskanter når jeg skal bevege meg til fots. Over alt.  Jeg lider ikke i stillhet.

Fornøyd parkerte jeg på gårdsplassen hjemme i kvellinga.  Ikke ti ville hester skal få meg ut igjen i kveld.
I morgen er det spådd mildvær og store mengder regn.  Vet ikke om jeg blir lykkeligere av det.

Er det lenge til vår?

 

6 kommentarer
    1. Jeg fikk en hyggelig busstur med en nabo i dag – innledningsbemerkningen var at jeg mente vi var heldige når alt regnet som kom i dag ikke var snø. Vær er alltid et kjært samtaleemne her i Norge. Jeg kan huske at jeg i fjern fortid beveget meg med bil på slapsete og isete veier. På Ringerike og Hadeland. Ikke hyggelig i det hele tatt! Nå har vi tatt det standpunktet at vi ikke skal ha bil. Det er så deilig! Men har da heller ingen unger som skal kjøres hit og dit. Når vi nå også har investert i trillebag som brukes til shopping på Rema, 50 meter unna, så er livet nesten fullkomment, selv i mørke novemberdager.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg