Sommerkroppen 2021

Det er alt langt ut i juni, Nitimen har blitt til Reiseradioen og skoleferien begynner til uka. Har du ikke oppnådd Sommerkroppen 2021 er det liksom i seneste laget å gjøre noe med det nå.

Men før du kjenner håpløsheten og nederlagsfølelsen komme snikende og får deg til å tilbringe resten av sommeren inne for nedrullede gardiner engstelig for at noen skal se deg og den mislykka kroppen din, hør litt på meg. Jeg vet liksom hva jeg snakker om. Jeg hadde ikke sommerkroppen 2020, 2019 eller 2018. Ja når jeg tenker etter har jeg vel ikke hatt somnerkropp siden Sommerkroppen 1990 eller 1989, uansett det var en gang i forrige årtusen. Jeg har altså lang og god erfaring i å ikke ha årets somnerkropp. Men jeg har overlevd. Og ikke bare overlevd, men kost meg gjennom sommermånedene de siste 30 årene også. Det gjelder bare å ta sine forholdsregler.

For det første, kom deg ut i sola. Nyt sommeren! Du blir ikke lykkeligere som bleikfeit. En kropp farget av solskinn er alltid penere enn en som minner om snødekte fjellsider – uansett størrelse. Det er og å “juksa litt” som Ingrid Espelid Hovig ville sagt og bruke litt selvbruningskrem for liksom å tyvstarte litt på sommerfargen. Gi den litt starthjelp. Beina mine, for eksempel har ikke hatt naturlig brunfarge siden jeg krabbet rundt i leira ved Kongeørn for et par år siden.

Jeg er veldig glad i å bade, svømme,men ikke så veldig glad i overfylte badestrender.  Det finnes nok av flotte skogstjern hvor du kan få deg et bad. Vanligvis mye mindre folk, og tro meg mye mer Instagram vennlig. Jepp, gir gjerne noen ekstra friluftspoeng og. Teksten “Deilig med et bad etter en tur i skogen” vitner om en sunn livsstil, selv om skogsturen bare gikk fra bilen og 200 meter ned til tjernet.

Og når du skal bade, bad i badedrakt eller bikini hvis du føler for det. Bad ikke i T-skjorte og shorts.  Jeg har fått med meg at mange som synes de har noen kilo for mye foretrekker å bade I T-skjorte og shorts, men signaliserer ikke det bare at her er et menneske som er så feit at det ikke finnes store nok badedrakter? Og hvis du selv mener du er for tykk, er det virkelig det signalet du ønsker å skrike ut til hele verden?

Det finnes badedrakter og for oss som ikke er sultefora Barbie-dukker. Søk opp på nett, mye bedre å handle i fred og ro hjemme enn å bale i et trangt prøverom livredd for at den anorektiske ekspeditøren skal dra forhenget til side og komme med noen kommentarer om at badedrakta sitter som støpt når sannheten er at den sitter som klistret til hver eneste valke og fremhever de på værst tenkelige måte.

Og du, velg badedrakt i en modell som kler kroppen din. Det finnes veldig mange fine badedrakter for mennesker som ikke er skinnmagre. Jeg vet godt hvilken av de to badedraktene på bildet jeg ville ha valgt.

Skulle du av forståelige grunner frekventere en slik offentlig badestrand full av skrikende unger og badende ungdommer så vær klar over at du vekker langt mer oppsikt hvis du sitter fult påkledd i bukse og T-skjorte enn om du ligger litt lavere i terrenget og er kledd som alle andre.

Et annet godt tips er å bli badenymfe. Bad, svøm og lek i vannet. Hvis det bare er hodet som er over vann, har ikke folk noe å glo på!

Og apropos det å glo. Pleier du og bruke tiden på stranda til å ni-glo på de andre badegjestene og kroppene deres? Ikke? Vel, hvorfor tror du de andre badegjestene er så opptatt av å glo på deg?

Å sprade rundt på stranda i en liten bikini som ikke overlater noe til fantasien får de som mener de har kropp til det ta seg av. En strandkjole som gjør at du kan bøye deg og samle sammen spader, spann og halvspiste hveteboller uten at du behøver bekymre deg for hvordan akterspeilet ditt ser ut når det plutselig blir det høyeste punktet i strandkanten og skygger for kveldssola for noen fnisete tenåringer på grilltur kan være greit.

Det samme når du skal i kiosken. Jeg liker liksom ikke å kollidere med en hårete mannebrystkasse eller to silikonfylte vannmeloner når jeg kjøper soft-is, uavhengig av om jeg er på kafe eller strandkiosk.

I Syden forlot jeg en restaurant midt i lunsjen en gang. Gubben på nabobordet med fett gullsmykke ig hele hamsteren flådd ut over brystkassa sto bøyd over bordet sitt mens tråden på spissen hans undersøkte de indre gemakker av tykktarmen hans og de spretne rumpeballene hans dekte mesteparten av synsfeltet mitt. Jeg var plutselig ikke sulten lenger.

Nei, det var ikke en strandkafe, men en restaurant med hvit duk med strandutsikt men midt i hovedgata i den lille landsbyen.

Det er sommer. Vi har alle en kropp. Vær glad hvis du har en kropp som fungerer sånn noenlunde. Jeg har en kropp med mange feil og mangler men er glad i kroppen min slik den nå er. Kunne selvsagt hatt et høyrebein som fungerte bedre og var mindre vondt, litt færre kilo, to albuer som det går an å strekke ut og en rygg som og er i bedre form. Jeg kunne og ønsket meg tykt, flott hår med naturlig fall, fastere pupper og ei rumpe som minnet litt mindre om en saco-sekk. Men det er sommer, det er sol og jeg har overhode ingen planer om å stenge meg inne. Har ikke du nerver til å se et virkelig menneske, en virkelig kropp men kun ønsker å omgi deg med kloninger fra Baywatch, ja da er det du som har et problem og kan tilbringe sommerdagene inne.

Jeg og kroppen min anno 2021 har ikke tenkt å la ditt sneversyn stoppe oss fra å nyte sommeren. Vi ses på stranda, siste man til å hæle seg er ei pose.

 

 

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Nei, det sommerkropp-opplegget har jeg i alle fall gitt opp for lengst. 30 år siden kanskje… 😀 Kropp er kropp, og vi skal være glad vi har en alle sammen 🙂

    2. Hi hi ,artige betrakninger om sommerkroppen men du står hvertfall på beina nå… og mye sant i den teksten, det handler vel mest om godt selvbilde…

    3. Fantastisk skrevet, med god snert, og jeg er helt enig. Kom deg ut og nyt solen, – bad og kos deg! Jeg slår følge her i Spania,- også i størrelse XXL 😉

    4. Det er sommer. Jeg har kropp. Altså sommerkropp. Take it or leave it😉
      Ellers: jeg sliter også med folk som på død og liv skal spise på restaurant i badetøy… eller snyte seg ved bordet på restauranten🙈Hau!

    5. Vi skal være glad for at vi har en kropp hele året. Har bikini, hvor bikinitrusa er med skjørt. Veldig fornøyd med den. Nyter sol på terrassen når temp tillater det, men nå er det kjølig. Flott innlegg av deg og viktig å anerkjenne den kroppen man har.

    6. Støtter 100% oppunder alles rett til å nyte strandlivet med den kroppen de har.
      Men.. Jeg vet det ikke er vondt ment, men snarere noe man bare ikke er seg bevisst. Men som representant for disse ‘sulteforede Barbiedukkene’, så vet jeg hvordan slike bemerkninger fører til at mange bader i shorts og trøye fordi de føler seg for tynne. – Både unge og voksne! – Og da er man jo i grunnen like langt.. For om en er tynn, så slipper man ikke unna med bare å føle på blikk! Her er det nemlig full aksept for å si hva faen det måtte være rettet mot utseendet til vedkommende. – Og det er bare så mange ganger folk kan bli seg fortalt at de er hakket for tynn, og at de burde legge på seg x antall kilo før man pådrar seg en viss sjenanse i hht å kle seg i badetøy.
      Dette med kroppspositivisme og avstandstakende fra body-shaming er jo ment å ha et mål der idealet ligger i mangfoldet. Problemet er at folk glemmer at også vi som tilhører det mindretall som tilsynelatende matcher idealene også er en del av dette mangfoldet! Så bemerkninger som ‘sulteforede barbiedukker’, o.l føles faktisk tilsvarende hva en med noen kulo for mye ville følt om de ble betegnet som flodhest, hval eller elefant!
      Selv tar jeg i bruk bikinien nå, dog etter at valget av sådan har blitt til en ren vitenskap m.h.t push-up og visuelle effekter for formenes skyld. Dessuten vet jeg hvordan man adder til inntrykket gjennom å overføre kunsten fra kroppssminke til selvbruning.. Men oss du ser, tilhører faktisk et mindretall, og vi er langt fra så kjepphøye som folk later til å tro. For min del, hadde jeg jævlig flaks, og kom utfor et menneske som i løpet av en 5-10 minutters dokø klarte å si de tingene som tok brodden av kommentarer på utseendet som tynn for all fremtid. Men som sagt.. Helt fri fra egne komplekser, blir ingen!

      1. Jeg kjenner skamrødmen bre seg når jeg leser kommentaren din. For selvsagt har du rett. Det er like nedsettende å kalle noen for sultefora Barbie-dukker dom å kalle noen for feite flodhester.
        Jeg var en gang en sultefora Barbie-dukke. Eller Bergen-benzel fange som de kalte meg. Det er ikke mer kult på badestranda når alle glor på ribbein og utstående hoftekamner.
        UNNSKYLD!!!!! Her legger jeg meg så flat som det går for ei diger kjerring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg