Søndagsmiddag

Søndagsmiddag.  Ordet gir assosiasjoner til mors kjøttkaker, skinkestek med surkål, eller benløse fugler. Og dessert!  Skikkelig mat laget fra bunnen av. Mat det gjerne tok halve dagen å lage. Slik var det i min barndom. Er det flere som kjenner seg igjen?

Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men her I Drømmehuset har Søndagsmiddag  som begrep mer eller mindre forsvunnet. Søndagsmiddagen skiller seg ikke nevneverdig fra middagen på en mandag eller en torsdag.

Eller når jeg skal være ærlig er ikke det helt sant. For svært ofte det siste året har Søndagsmiddagen vår sett sånn ut. Så og i går.

Pizza, bestilt og hentet hos Peppes eller en av de andre pizzastedene i Hønefoss. Godt, og enkelt. Men det har lite av den klassiske søndagsmiddagen over seg.

Det er ikke pizza eller annen take-away hver søndag. Langt der i fra! Forrige søndag var det kalkun med mye godt. God gammeldags Søndagsmiddag inne hos Svigermor.  For to uker siden samlet vi ungene her til pinnekjøtt. Også en Søndagsmiddag som får godkjentstempel – selv om det ikke var dessert.

Hvordan var din søndagsmiddag?

 

 

24 kommentarer
    1. Søndagsmiddag var alltid en drøm for lenge siden 🙂 Kjøtt som regel og alltid dessert 😀
      I dag blir det gjerne pizza på en søndag – kjøpe eller hjemmelaget… Eller noe annet lettvint 😀
      Lag deg en fin ny dag 🙂

    2. Vi hadde elgstek, grillet. Med broccoli, og potet samt rødvinssaus i fra Toro. Smakte godt faktisk. IS til dessert, sånn pinneis.

      1. Elgstek er god gammeldags søndagsmiddag. Du høster mange husmorpoeng på det. Brokkoli og poteter hører med. Poeng og for det. Toro-saus er innafor. Plusspoeng og for dessert, men et lite minus for at det “bare” var pinne-is. Ville du skåret maks på husmorskalaen burde det være hjemmelaget karamellpudding eller semulepudding med rød saus.

    3. Ut fra køen på Drive Through på Burger King i går, så er ikke søndagsmiddag det samme som i min oppvekst lenger 😉
      Men man kan jo lage “søndagsmiddag” andre dager i uka og 😉

        1. Men det er nok også at tidene endrer seg på andre måter også, da jeg var barn så var søndager en innedag der man ikke gjorde så mye annet enn å pusle hjemme – en slags respekt for hviledagen?

          I går tror jeg det var mange som benyttet det fine vinterværet til å å gå på ski og være ute så mye som mulig, var fullt kjør i marka 🙂 Da er det klart at man ikke legger 4 timer i middagskokingen når man er ute hele dagen 🙂

          1. Det har du rett i. Men vi var alltid på søndagstur med ski på beina om vinteren og hadde Søndagsmiddag. Tipper mye var gjort klar på forhånd. Mamma var hjemmeværende

    4. Ovnsbakt ørret med agurksalat, revet gulrot, nydampede poteter, rømme og smeltet smør.
      Dessert; Julekaker, små konfektkaker – vaniljeis ved siden av til de som vil ha. Kaffe / kaffe latte, og/eller hjemmebrygget øl.

      Nydelig juletre dere har!

    5. Liker så godt dette bildet ditt øverst.
      Når ungene er hjemme kan vi fint ha pizza på en søndag. Når det bare er meg så blir det aldri pizza på en søndag.
      Jeg hadde røkte pølser, potetstappe og grønnsaker!

    6. I går ble det Fårikål til søndagsmiddag.
      Og det synes jeg er helt innafor.
      Nå går det ikke mye i pizza her i huset. (Dessverre).
      Har en mann som ikke akkurat er noen fan av det.
      Men har strekker seg litt for min del, så vi kan gjerne ta det en fredag.
      Det viktigste er ett varmt måltid tenker jeg, enten det er det ene eller det andre.

    7. Det ble søndagsmiddag hos oss. Krydret nakkekoteletter og smurte de inn med sennep lørdag, og de ble stekt i 3,5 timer i ovnen på lav varme på søndag. Mmmmmm

    8. Vi hadde oksesmåsteik. Og idag også siden vi ikke klarte å spise opp alt. Min kjære kokk liker å lage mat fra bunnen av og sauser er han spesielt god til å lage.
      Jeg er veldig heldig synes jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg