Søndagstur

Snøen har lavet ned her i dag.  Men det er søndag og turdag, så Gamle Gubben Grå, Charlie Chihuahua og jeg måtte selvsagt ut på tur.  Det ble en fem kilometers tur langs elva.

På bildet ser dere Begna bru, eller “Jernbanebrua” som den heter blant folk flest.  Brua sto ferdig til åpningen av Bergensbanen i 1909. Den ble vedtatt bygget i 1898, samtidig med at det ble besluttet at Bergensbanen skulle gå om Hønefoss. Arbeidene med å sett opp brua kom i gang utpå høstparten i 1907, og den sto altså ferdig til åpningen av Bergensbanen to år senere.

Begna bru var i sin tid Norges lengste steinbru. Den vakre brua ble etter årtusenskiftet kåret til «århundrets byggverk» (1900-tallet) på Ringerike.

Vi er veldig stolte av brua her på Ringerike. Den er blant annet med på Hønefoss- smykkene som en lokal gullsmed har lansert. I kommunestyremøte denne uka vedtok vi at brua skal få belysning slik at den fremstår i all sin prakt. Det blir sikkert et flott fotomotiv.

Det var kjølig ute, og kulda sitter liksom i kroppen selv etter at jeg har kommet inn. (Seøv om jeg var godt kledd.) Har varmet meg med gløgg og pepperkaker mens jeg sitter og strikker på bjellekransen.  Nå har jeg tenkt å ta en liten strekk under pelspleddet på sofaen.

 

6 kommentarer
    1. Brua er virkelig fin! Så deilig med tur, men når det er råkaldt så går kulda lissom inn i alle leddene..
      Kos deg strikk. Sett på Der som ingen skulle tru at nokon kunne bu jeg. Det var flott med masse fine bilder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg