Stressfri førjulstid.

På mandag lavet snøen ned og det ble hvitt og fint her. Jeg er ikke så glad i vinter, men i går når jeg gikk tur med Charlie Chihuahua var det såpass med snø at det ikke føltes glatt. Jeg hadde piggsko på for sikkerhets skyld, Jeg begynte å akseptere at det var vinter.  Det kan jo vøre ok noen uker det og, sånn at jeg får hvit jul.
I dag er det 4 varmegrader og regn. Radioen sier at det skal komme mye regn. Da blir det vel by-by snø, og snart er verden glasert i et speilblankt lag med is.  Jeg sukker. Jeg vil ha sommer, turkist vann og solmodne tomater.

Til helgen er det første søndag i advent. Vi er fremdeles i november. Jeg har to hjemmelagde kakeslag i boks gjemt unna i kjelleren. Rimelig fornøyd med det. Det er år jeg har vært langt senere i gang enn dette. Fremdeles er det fire uker igjen. Plenty av tid til å kunne fylle et vakkert og instagramvennlig kakefat på julaften. Senkede skuldre. I år skal ikke julestresset klare å ta meg.

I år skal jeg i førjulstida ha fokus på det som jeg har lyst til å gjøre, til å lage julekos. Jeg liker å pynte og bake, og jeg elsker jul. Jeg skal ha fokus på det jeg får gjort, kose meg med det. Når ungene kommer hjem til jul skal de ikke finne en utslitt mamma som skriker og maser fordi hun har strekt seg alt for langt for å lage den perfekte jul for alle. I år skal jeg ha fokus på å lage den perfekte jul for meg.
Julen 2017 står for meg som et mareritt, og en vekker. Når jeg tenker tilbake er det egentlig flaks at jeg ikke fikk hjerteinfarkt eller slag den jula. Jeg var så utrolig sliten men tok meg overhode ikke tid til å hvile.
Det var en travel høst. Valgkamp. Ferie i Frankrike. Budsjett med vanskelige kamper å kjempe både i kommune og på foretak. Gamle foreldre som virkelig trengte hjelp den høsten. Sønn som måtte kjøres på jobb grytidlig hver morgen. Et blodsukkernivå som sikkert var skyhøyt, jeg fikk Diabetesdiagnosen en stund senere. En arbeidsplass som holdt på å kolapse på grunn av sykmeldt ledelse hvor jeg tok mer ansvar enn jeg egentlig hadde. Legg til et par vanskelige personalsaker og noen konflikter. Jeg hadde ikke tid til å kjede meg.
Rundt 20. desember hadde jeg knapt kjøpt en julegave. Det var alltid noe som hastet mer. Jeg håper jeg husket alle den jula, men jeg er langt fra sikker.
Jeg hadde kveldsvakt julaften. Måtte ut til Mamma og Pappa med julegaver før kveldsvakt. Vi var langt fra ferdige med å få huset juleklart da jeg for ut døra. Jeg husker jeg holdt på å snuble i vaskebøtta som sto midt i gangen på min vei ut. Ved postkassa møtte jeg Svigermor og Svoger, minst en time før avtalt tid….
Slik fortsatte juelhelga. Nesten daglige besøk ut til foreldrene mine, mange vakter og julebesøk som seg hør og bør. Jeg var så sliten, men å ta seg tid til å hvile var ikke et alternativ.
Noen uker inn i det nye året var det slutt, og jeg gikk ut i sykmelding og har vel aldri kommet ordentlig tilbake.

I år skal jeg lage jul. Lage jul med fokus på kos. Fokus på at jeg skal kose meg med forberedelsene, og muligens senke lista litt for hva som virkelig må gjøres. Ta meg tid til å hente meg inn igjen. Jeg tror det blir en langt bedre jul for alle, ikke minst for meg.

Jeg vet at jeg gjerne stresser litt med utejulebelysningen. Fremdeles har jeg ikke sett noen tente julelys her på feltet, men kjenner jeg nabolaget rett kommer de nok opp i helga. Jeg skal være borte på noe Rødt greier fra lørdag til søndag. Så kanskje jeg burde få med meg Gamle Gubben Grå på å få opp utejulelysa i fred og felleskap  når han kommer hjem? Da slipper jeg å gnåle stressa om det til neste uke. Være ute i forkant er som regel langt bedre enn å stresse i etterkant. Da blir det og mer kos enn stress å få lysene på plass.
Da kan jeg sitte og kose meg med ostepopp i kveld med god samvittighet og vite at jeg ligger foran mitt eget skjema.

Ser andre har kommet så langt at de alt har pyntet juletreet. Vel, der er ikke jeg før om fire uker, antakeligvis. treet er jo ikke hugget på lenge ennå. Men litt små-nisser kommer nok til å begynne å dukke opp fra neste uke. Det gleder jeg meg til å begynne med.  Jeg har jo fire uker, 28 lange fine dager, til å kose meg med det.

Jeg skal og ha tid og overskudd til å ta de politiske kampene jeg vet kommer rundt budsjett og de sakene som skal opp i kommunestyret i desember.
Det er utrolig godt å sitte her fire uker før Lille Julaften å kjenne at skuldrene er senket og at jeg ikke føler et fnugg av stress med tanken på alt som skal, må eller bør gjøres. Det føles då utrolig godt.

Hva vi hadde til middag i går var muligens litt vel preget av å være restemiddag. Da Yngste Sønn litt undrende tittet ned i gryta og lurte på om hva det egentlig var til middag fikk han  Gryterett som kontant svar fra sin far. Så da var det vel det. Ja, sånn bare hvis dere lurte altså.

 

 

8 kommentarer
    1. dette hørtes veldig stressende ut ,godt du har en bedre plan i år så du kan nyte :=) jeg fikk lys i treet ute i går ,bor på bygda og her er det beksvart ute ,så et lite tre med lys nede ved elva er så koselig ,skal hente frem julesjerna i dag men julenisser og annen julepynt venter jeg med til siste uke før jul ,lette frem et par røde pledd i går og røde puter,liker den røde fargen så det koser jeg meg med nå :=) lykke til på rødt møte ,har planer om å stemme rødt ved neste valg ,tror vi treneger et skikkelig skifte

      1. Jeg tror og vi trenger et skikkelig skifte. Både lokalt her og om tre år på stortinget.
        Vi må endre fokus totalt på hva som er viktig.
        2017 var stressende, men jeg har heldigvis lært.

    2. Kjenner til stresset. Brente meg faktisk at jeg gikk i kjelleren og jeg var deprimert. Det ble jul det året. Julegardinene er på plass, og stjerna i vinduet. Lysene ute på plass. Det er mørketid. Julegavene er det meste på plass. Mangler to. Julaften skal vi til datter og feire. God mat og gode samtaler. Jeg skal på kirkegården å sette lys på gravene til svigers og foreldre. Nå skal jeg kose meg med litt bakst, krumkaker steker mannen, og jeg lager havrekjeks med sjokoladebiter i. Pepperkaker kjøper jeg. God helg.

      1. Når jeg i ettertid ser tilbake på 2017 og enkeltglimt fra den perioden ramler ned i hodet på meg ser jeg jo at jeg var alt for sliten. Da så jeg bare alt jeg måtte fikse. Jeg ble sykemeldt i januar og sov nesten hele den første uka. Utbrent, deprimert, utslitt, ferdig.
        Men jeg har kreket meg opp igjen. Etterhvert har jeg lært å kjenne mine begrensninger og tar nå hensyn til meg selv.

    3. Kjenner meg igjen…har hatt det slik jeg også…
      En jul møtte jeg veggen og ble sykmeldt etter det..Var veldig mye stress på arbeidsplassen, hadde aldri 5 minutter til
      overs til pause,,,dag etter dag …uke etter uke….det går dårlig det!
      Så jul for meg er bare 0 stress – koser meg og rekker det jeg rekker…Nå er det ikke styrete her hjemme lenger, som regel bare meg, gutta og mamma…Men før var man ofte 13 -14 til bords på julaften.

      1. Vi er 7 på julaften. Før var vi 9. I mange år var vi bare oss 5 i kjernefamilien.
        likev3l stress, og ofte fordi jeg skal rekke ” alt”. Men i år skal jeg kose meg. Tror jeg rekker mer uten å stresse. Og jeg skal selvsagt redusere kravene litt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg