Tanker til kvelds.

Det ble kveld før jeg fant tid til bloggen i dag. Men nå har vi ramla ned i kurvstolene på trammen og jeg har tid til å knotte litt.

I dag har det blitt bestemt. Kidd får bli. Vet ikke hvem av de to på bildet som er mest fornøyd med den avgjørelsen.

Gamle Gubben Grå hadde med hundene da han henta meg på jobb. Så da ble det rett fra jobb og ut på tur. Det er jo nesten så det har blitt ei helt ny kjerring, eller i det minste som om litt av den gamle kjerringa er i ferd med å vende tilbake.

Jeg innrømmer glatt at jeg flata ut på sofaen da jeg endelig kom hjem, og våknet opp til skinkestek med surkål. Så stapp mett og litt trett sank jeg ned i kurvstolen på trammen sånn da klokka var litt over 20. Her akter jeg å bli sittende til sola går ned.

Verdens største krigsskip kom inn Oslofjorden i dag. Det har tatt turen over dammen med sine 5.000 soldater og ankra opp så og si i Oslo sentrum. Der i vika omtrent midt mellom Slottet og Stortinget har en fremmed makt plassert en flytende marinebase. Det skal virke avskrekkende på Russland og Putin har jeg forstått.

Det er og en gjenvisitt etter at Jonas og Anikken var borte i statene og fikk omvisning på skipet i fjor.
Ja, og så er det visst greit at våre allierte lærere seg å manøvrere i våre farvann og vårt klima.
Så da valgte de Indre Oslofjord en varm dag i mai.

Oslo har aldri vært så trygg som nå, leser jeg i avisen.
5.000 amerikanske soldater med oppsparte midler på sin første bytur etter at covidrestriksjonene ble opphevet i statene…. Jeg vokste opp i en by med tre militærleirer og vet litt hvordan unge soldater fort kan bli ute på byen.
Nå ser jeg ikke på de 5.000 soldatene som noen trussel for ei velvoksen kjerring som har vært ute en vinterdag før, så de kan få festen sin i fred for meg. Ikke har jeg tenkt meg til Oslo denne helga heller.

Likevel føler jeg ikke det krigsskipet som betryggende. Har noen fått med seg at det sitter en mann som ikke er helt god borte i Russland? Hva om han blir mer provosert enn avskrekket?

Jeg spiller Fremtidsskrekk med Ole i Dole og tenker at kanskje Jahn Teigen hadde rett når han og Prima Vera sang Ra Ta Ta Det blir krig.  Vi er tilbake til den uroen jeg følte på åttitallet, men nå er det ikke en kald krig lenger.

 

10 kommentarer

Siste innlegg