Trakk det korteste strået..

Eldste Sønn ringte i går kveld.  Han og en kamerat hadde biletter til en tur med et spesielt damplokomotiv og de eldste passasjervognene i Norge i dag. Noe som er et av sommerens høydepunkt for han.  Det var bare et lite problem. Togturen gikk fra Hamar tur retur Elverum.  Egentlig hadde Yngste Sønn halvt om halvt saft han kunne kjøre, men så måtte han jobbe.

Så i dag nyter jeg en kaffe-latte på en fortauskaffe i gågata i Hanar mens Gamle Gubben Grå er hjemme og gjør husarbeid.

Tre og en halv time med alenetid i Hamar er ikke å forakte.

Jeg kunne vært med på togturen,  men valgte å overlate biletten min til en gammel mann som var helt på gråten over at det ikke var flere biletter igjen. De to jeg kjørte hadde allerede ved avreise Hønefoss luftet sin bekymring over hvor vidt jeg med mine dårlige bein ville klare å komme inn og ut av togvogna. Jeg så og lettelsen bre seg i ansiktet til de to unge mennene da de forsto at jeg kom til å stå igjen på perrongen. Jeg var nok siste valg når det gjaldt valg av sjåfør.

Vognene var enkle. Sittekomfort var fra 1800-tallet og da vogner for 3.klasse. Man stuet vognene helt fulle for å få med flest mulig av de som hadde lyst. Det er mange og 20 varmegrader, og turen skulle ta 3 og en halv time…  Det er sikkert en fin opplevelse, men jeg tror jeg har det minst like bra her i gågata.

Nå skal jeg utforske litt mer av Hamar til guttene dukker opp igjen.

 

4 kommentarer
    1. Flott tog og sikkert en fin opplevelse! Jeg hadde nok også stått over i denne varmen, men mulig vinduene kunne åpnes, – kunne gjerne det på gamle tog. Håper du hadde en fin dag på Hamar!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg