Tredje verdenskrig

Det er en «reell fare» for både tredje verdenskrig og atomkrig, sier Russlands utenriksminister Sergej Lavrov mandag kveld. Ved å levere våpen til Ukraina, går Nato faktisk inn i en stedfortrederkrig med Russland, fortsetter han.

Om det er russisk skremselspropaganda eller ikke vet jeg ikke, men uttalelsen får meg til å kjenne uro. Tredje verdenskrig. Er den rett rundt hjørnet?

NATO-sjefen Stoltenberg og en såkalt ekspert fra Krigsskolen tror ikke det.
Men hvordan kan de uttale seg så sikkert om det?
Vet de hva som rører seg i en gals mann hode?

Putin handler ikke rasjonelt og fornuftig.

Tredje verdenskrig. Atomvåpen. Jeg føler utrygghet.

 

9 kommentarer
    1. Vel. De trodde heller ikke at Russland kom til å invadere Ukraina i begynnelsen, så jeg fester ikke så stor lit til det de sier. Jeg føler meg ikke trygg på at det ikke kan skje. De siste dagene har det vært mye uro synes jeg, som ikke bare handler om Russland og Ukraina.

    2. Jeg har faktisk enda ikke klart å gjøre meg opp en mening ang. hvorvidt NATO (og verdenssamfunnet for øvrig, for den saks skyld) burde gå aktivt inn for å få satt en stopper for galskapen, eller om vi burde sitte noenlunde rolig i båten inntil videre. Argumentene for og i mot er rett og slett så sterke begge to at jeg enda ikke har evnet å finne frem til den faktoren som gjør at jeg vipper til den ene- eller den andre siden..
      – På den ene siden, så har vi jo det åpenbare helvetet av noen følger som vil avstedkomme om NATO går ut mot Putin. Men på den annen side, så kan vi heller ikke finne oss i at basically en enkelt person kan tillates å ture frem slik Putin nå gjør. Hva pokker er det som gir ham rett til å gjøre seg til herre over liv og død for ‘gud-vet-hvor-mange’ av både folk og fe! Ei heller er det jo gitt at Ukraina er eneste nasjon på listen!
      Det er tross alt ikke mer enn et par-tre-og-åtti år siden verdenssamfunnet fikk lide noen uhorvelige konsekvenser av å bli sittende på gjerdet å avvente istedet for å gå inn asap i det en viss herre med bart beordret sin hær til å innta Polen, så…
      – I don’t know… –

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg