Trenger ikke operasjon….

Helt siden Sophie Elises storhetstid har bloggere og influrnsere visst at ikke noe drar klikk og interess fra følgere som en aldri så liten operasjon.

I går dro Kokkejævel til Tromsø for å få en rygg operasjon.  Etter innkomst-samtale med nevrokirurgen som skulle operere han ble det besluttet at Kokkejævel ikke trengte operasjon.  Hadde det vært meg hadde jeg blitt sjeleglad!  Og ja, jeg vet hva det vil si å ha vondt i ryggen.  Jeg vet og at det ved alle operasjoner er visse risikoer. Risiko for at noe kan gå galt, risiko for infeksjoner og risiko for at ting ikke blir bedre, men tvert i mot verre. Og ryggen min, ja det er ikke der jeg ønsker at det skal bli et aldri så lite feilkutt.

Kokkejævel ble ikke glad. Han ble tvert i mot forbanna. Det samme ble fansen i kommentarfeltet.  Hvordan kunne en arme nevrokirurg tro at han har større kompetanse på ryggoperasjoner enn selveste Kokkejævel?

Jeg er glad nevrokiurgen i Tromsø var tydelig på at hun ikke ønsket å utføre en operasjon hun mente ikke var nødvendig.  Det er vist godt medisinsk- og ikke minst etisk skjønn.

Det er flott at nevrokirurger og andre i helsevesenet bruker sin kompetanse på de som trenger det mest  og ikke de som klager høyest, eller maser mest.

Våre offentlige helseressurser skal brukes der de gjør mest nytte. Vi opererer mennesker som trenger det, som har nytte av operasjonen og blir merkbart bedre.  Ikke de som skriker høyest, eller trenger en operasjon å skrive om for å holde seg på toppen av bloggtoppen.

Så slapp av Kokkejævel, det må da være en god nyhet at du ikke trenger å operere ryggen?

 

12 kommentarer
    1. Det var også min tanke! Bare det at det ble sagt at det måtte trappes ned på smertestillende (morfin) for å se hvor mye smerter det er snakk opp viser bare at det er en veldig fornuftig kirurg! Når man knuse morfin depo tablett for å øke effekten da er man virkelig på ville veier…Hvis det brukes så mye som som det skrives ville det også vært vanskelig å lindre etter operasjonen, det er ikkje bare bare å knaske smertestillende og tro at det er greit. Så ja, absolutt en fornuftig lege 🙂

      Vibbedille 🙂

      1. Kanonbilde er fra Kongsvinger festning. Og ja, jeg liker det godt jeg og. Bruker det når jeg har tatt frem “kanonen” og kommer med en sterk og ufiltrert kommentar

    2. Jeg har operert 3 ganger i mitt liv, øye, som liten, cyste, da jeg var 39 og skjoldbruskkjertelen da jeg var over 40 en plass. Det har vært små operasjoner, men det kan alltid gå galt. Glad mine har gått fint 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg