(F)orføreren…

En ung og usikker 13 åring føler seg beæret at en voksen mann – en ordfører – bruker tid på lille henne. Hun hjelper han med Facebook kontoen.  Hun er politisk interesert. Han er ordfører. Et forbilde. En frontfigur. En maktperson.  Han tar henne med på hytteturer. Tar henne med på reiser og overnatting på hotell. Hun får møte Jens og andre mennesker hun kjenner fra avisene og fra TVn.

Hun bruker mye tid hos ordføreren og hans kone. Ingen reagerer. Ingen syns det er noe galt med det. Han er jo ordføreren. Han har tillitt. Kjent mann, En til å stole på. Det barnløse paret er bare snille mot ei jente som har det litt vanskelig.

Etterhvert utvikler de sitt eget “stammespråk”. Det var hjerter og  “Jeg elsker deg”.  og litt griseprat på Skype i kjedelige stunder på ordførerkontoret. Men ordføreren mente ikke noe med det. Det var bare omsorg. Han ville bare teste grensene hennes, av ren omsorg selvfølgelig.

Jeg var engang en ung og usikker tenåring.  Hvis noen hadde sagt “Jeg elsker deg” til meg, en voksen mann, en som viste omsorg og var snill. Ja da ville jeg lagt mye i de ordene. Hjerter var romantiske tegn, små kjærlighetssymbol. Ungdom strør kanskje om seg med hjerter på FB til venner og til kjerester. Men ordføreren var ingen tenåring. Hadde en voksen mann brukt slike tegn hadde jeg nok lagt litt mer i det.  Ordføreren har nok ikke lagt noe mer i det. Han har aldri “elsket henne og bare henne”. Det var bare en sjargong. Et “stammespråk” for han. Men var det det for henne?  Slik bevist bruk av stammespråk for å gi uttrykk for noe annet enn det han egentlig mener – ikke kjærlighet – kun litt usikker morro. har et ord som ikke smaker godt, men som politikere ofte behersker til fulle; MANIPULERING:

Som 14 -15 åring var jeg ofte på tur med andre ungdom og voksne ledere i speidern. Mange var mørkredde. Noen lengtet hjem. Men jeg kan aldri huske at noen delte seng med lederne av den grunn. Men jeg husker at jeg som 16 åring hadde lyst til å dra på tur med noen store speidere fra 20 år og oppover og noen voksne ledere til Danmark for å besøke noen danske speidere som vi hadde blitt kjent med da de var på ski-kurs på speiderhytta vår. Av de påmeldte var jeg eneste jente og alle de andre var menn på rundt 30 år. Jeg fikk ikke lov av mine foreldre  til å dra. Jeg husker ennå hvor sint og skuffet jeg var. For dette var helt tryggt. Speiderledere jeg hadde tillitt til. Ja, det hadde foreldrene mine og, men tur alene med dem, nei der gikk grensen. Når jeg som voksen ser tilbake på hendelsen forstår jeg foreldrene mine som ikke kjente disse unge mennene, men jeg vet og at det hadde vært helt tryggt.  Vi hadde nok ikke delt seng eller hatt nakkemassasje.

Hadde jeg som kontaktsøkende tenåring delt seng med en mann jeg så opp til. En mann som sendte meg meldinger med hjerrtetegn og “jeg elsker deg – og bare deg” så hadde jeg nok lagt litt mer i det enn kun en voksen persons grenseløse omsorg . Ordføreren skjønner ikke det. Er han virkelig så dum?

“Dere ser vel selv at det er hun som er den førende part?” spør ordføreren til sitt forsvar i retten. En ordfører, som er vant til å lede en hel kommune. Som i kraft av sin rolle som politiker er god på manipulering og å argumentere for sitt syn sitt standpunkt. Lar seg lede ut på galleien av en usikker tennåring. En sky og usikker jente som han må ta seg av og gi selvtillitt . Hører han selv hvor ynkelig det høres ut? Ikke nok at han som voksen mann har valgt å sitte på ordførerkontoret og drive med griseprat med ei mindreårig jente, han prøver og å gi henne skylden og fremstille seg selv som offer.

Hvis jeg hadde hatt noen respekt igjenn for denne ordføreren, hadde den forsvunnet der.

2 kommentarer
    1. Jeg bor i denne bygda, å synes ikke det er noe å skrive om på en blogg.. Hvilken side DU tar kan være din del, men å skrive det på en blogg der både den stakkars jenta (som jeg kjenner godt) og ordføreren kan se, er litt drøyt.
      Selvfølgelig var det ikke rett, men saken er enda ikke avgjort. Så å skrive slik på en blogg, kan være litt risikabelt. Når det handler om respekt så handler dette også om respekt, å ha respekt for folkene som har noe med dette, å ikke bare legge ut innlegg om noe som du bare har sett på tv.
      Holder ikke med noen av partene, men kjenner jenta kjempegodt, å har gjort det i 10 år. Så ta litt hensyn 🙂

    2. Meget godt skrevet. Det er rett og slett skremmende å tenke på at denslags personer skal sitte i styre og stell her i landet. Jeg antar at han, nettopp med bakgrunn som dreven politiker, er veldig klar over hva han både sier og skriver, ikke minst utad. Og dermed i stand til å fremstille seg selv som han ønsker i retten. M.a.o. snill, kanskje litt godtroene og som bare prøvde å hjelpe denne jenta. Som i sin tur på lumsk måte forførte ham.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg