Kongens tale…

Når krigeren Aragorn i Ringenes Herre skal reise ut for å kjempe det godes kamp mot det onde, får han denne oppfordringen: «Bli den du ble født til å være». sier Kongen i sin Nyttårstale. Det er et viktig budskap, og kanskje et viktig motto for 2013. Med det mener jeg at du skal være tro mot deg selv og ikke forsøke å leve opp til alle andres forventninger og krav. Stopp opp, og føl etter om det du holder på med, det du tenker å starte med føles rett for deg.  Du må leve ditt liv. Ta dine valg. Andre kan gi råd. men det er du som til sist må ta valget om hva som er rett for deg.

Kongen utdyper dette senere i talen: Det å bli seg selv handler også om å utfordre de idealer og krav som stilles til oss – og spørre: Er dette riktig for meg? for å være tro mot oss selv, må vi prøve å stå fast ved det vi kjenner er rett. På veien opplever de fleste av oss motstand. Vi pådrar oss sår og savn. Men det er nettopp det som gjør oss til hele mennesker. Alle har sine helt spesielle evner, kvaliteter og egenart Kloke ord. Det er jo livene vi lever, alt vi opplever på godt og ondt som gjør oss til de vi er. Og vi er alle verdifulle akkurat sånn som vi er.

Kongen har også et annet viktig budskap. Vi er i ferd med å organisere livene til ungene våre i hjel. Det er nesten ikke fritid. Det skal skje noe hele tiden. Kongen forteller: En ti år gammel jente sa i et intervju: «Det beste er jo bare å sitte med en kopp kakao og prate».  Kanskje skulle vi ta oss tid til mer kakao og mer prating med barna våre i 2013. Da Datteren var hjemme før jul hadde vi mange lange samtaler. Det å bare sitte ved bordet og prate er noe ved det jeg savner nå som Datteren bor så langt unna. Jeg hadde og en lang filosofisk samtale med Yngste tennåringssønn i romjula og ble overrasket over for en klok og reflektert ung mann jeg hadde boende i huset. Denne unge mannen vil jeg garantert snakke mer med i 2013.

Vi bør være forsiktige med å la oss blende av posisjoner. Det er mennesket som fyller rollen det kommer an på. var ett annet av utsagnene i Kongens tale som jeg bet meg merke i.Alt for mange er optatt av stilling, tittel og possisjon. Men jeg har funnet ut at flotte mennesker finnes i alle samfunnslag, det samme gjør idioter. Jeg er like bra som alle andre er kanskje et motto vi skal  skrive fremst i hukomelsen i 2013.

Vi har en klok Konge. La oss være stolt av den flotte kongen vår, og legge ordene hans på minne.

Alle bildene lånt fra google.

 

 

1 kommentar
    1. Flott innlegg! Kongen vår er virkelig bra, og din måte å trekke inn eksempler gjør det lettere for en som er såpass ung som meg å forstå hva han egentlig mener. Og blandingen av Ringenes Herre og Kongens tale toppet virkelig alt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg