Juleferie

Juleferie er flotte saker dere.  Fjorten dager sammenhengende fri som vi tilbringer på hytta med barn, svigerbarn, bonusbarn, barnebarn, foreldre og svigerforeldre + noen søsken nevøer og nieser. Alle koser seg, alt er harmoni, fellesskap og glede. Til jul fikk vi alle det vi ønsket oss mest. Ny bil til Gamle Gubben Grå, leilighet til Datteren og jeg fikk det litografiet til Thomas Klevjer som jeg har ønsket meg.  Håper din jul har vært like fin……

Vel, juleidyllen har vel ikke vært  helt slik for oss.
Fjorten dager julefri kan man bare glemme i mange yrker. Jeg gikk av vakt julaften morgen og på jobb igjen 1.juledag klokka 08.00 Det vil si 24 timer julefri. Jeg hadde riktignok fri 2.dag og nå i helga. Men 2.dag arbeidet Gamle Gubben Grå. og da var også juleferien til Datteren slutt.
Ikke noe hytte-jul på oss, altså. Og det er nok like greit. Hytta vår er på 50 kvadrat, har hverken innlagt strøm eller vann og en utedo langt nede i lia.  Kunne blitt litt vel fullt hvis vi hadde tatt med oss barn, foreldre, svigerforeldre, søsken, nevøer og nieser dit for julefeiring. Bonusbarn, svigerbarn og barnebarn har vi ikke – og det er vel like greit med tanke på hytte-jula mener jeg.
Det lå hverken noen bil eller noen leilighet under treet, men Playstation 4 og key-board gjorde lykke hos husets sønner. Jeg holdt pusten et par minutter da Svigermor overrakte en firkantet gave til Gamle Gubben Grå og meg fra henne og Svigerfar. Gaven hadde utforming som et bilde. Kunne Gamle Gubben Grå ha fortalt Svigers at jeg ønsket meg det litografiet? Jeg holdt pusten mens Gamle Gubben Grå flerret av papiret.  Det viste seg å være en sammenleggbar aviskurv i lerret.  …
Men jeg skal ikke klage. Jeg fikk både stekespader, engler, salmebok og mere til.

Jeg er snart 50. Det viktigste med julen er ikke gavene men samværet med familien og det kristne budskapet. 

Selv om det der med det kristne budskapet kanskje kommer i siste rekke for mange, betyr det.litt for meg.  Du merka deg sikkert at jeg fikk både engler og salmebok i julegave. Nå skal jeg ikke påstå at jeg har det med å tråkke ned dørstokkene i kirken, men jeg har da vært på noen kirkekonserter i høst. Yngste Sønn går både i Ten-sing og på musikklinja, så det har nesten vært obligatorisk oppmøte,. Men på julaften syns jeg det hører med med en tur i kirken. Jeg husker fadesen fra i fjor da jeg møtte opp i kirken med feil mann  som du kan lese om i et blogg innlegg fra i fjor

                                                  http://kjerringtanker.blogg.no/1388454657_jeg_mtte_opp_i_kirken.html

så i år tok jeg med meg både Svigermor, Gamle Gubben Grå og Svoger da jeg dro til kirken. Tenkte jeg skulle unngå å være samtaleemne rundt julemiddagene til bekjente i år. 
Vel tanken var god. Men det tok tid å komme seg ut av huset, Gamle Gubben grå lette forgjeves etter frakken sin og Svigermor måtte stelle seg, og vi var ikke ute i så god tid som i fjor. Da vi kom frem til kirken, Norderhov i år også; var det fullt av biler over alt og vanskelig å finne parkeringsplass. Jeg ba Svoger slippe av meg og Svigermor ved kirkeporten, og så kunne Gamle Gubben Grå og Svoger kjøre oppover mot Kirkeskolen og se om de fant parkering. 
I andektighet gikk jeg fra kirkeporten mot kirkedøra. Kastet noen blikk mot Pjåka grava. Hadde noen av søstrene vært der og tent lys? Et par sekunder vurderte jeg å gå bort å se, men Svigermors spisse stemme bragte meg straks på andre tanker. “Dette var en dårlig ide. Guttene går uten frakk fordi du sa det, og nå kommer de til å bli forkjølet når de må gå så langt i denne kulda..” stemmen var full av bebreidelser. Jeg forsøkte å minne henne på at “guttene” var rundt 50 år, at det var ca 4 minus grader, ingen sprengkulde. Og at det var snakk om å gå en avstand på max 200 meter.  Men hun hadde hørt at Svoger hadde hostet forrige lørdag og vært så syk, og Gamle Gubben Grå hostet jo også. Han var sikkert forkjølet, hadde han lange underbukser på seg slik hun hadde instruert meg?  Jeg tenkte i mitt stille sinn at Gamle Gubben grå sin hoste muligens hadde noe med de noen og 20 sigarettene han inhalerte hver dag, men lot det temaet ligge.
Gjennom våpenhuset kom vi inn i en fullsatt kirke.  Jeg gikk langsomt oppover midtgangen for å se om jeg kunne finne en kirkebenk hvor det var plass til fire.  Det var ikke enkelt.  Svigermor klaget høylytt ved siden av meg. “Dette var en dårlig ide. Jeg forstår ikke hvorfor du på død og liv skal i kirken på julaften. Det er ikke plass. Vi går hjem.”  Det siste ble sagt med høy stemme, og resolutt strenet hun ned midtgangen.  Jeg ønsket ingen scene i kirken. Jeg ønsket ikke noen oppmerksomhet om min person. Den lange valgkampen vinnes ikke med scener i kirken en hellig julekveld,  Jeg gikk sakte videre oppover midtgangen, og der, i ett av sideskipene, fant jeg en helt ledig benk og god plass på flere av de andre.  Jeg snudde meg, fikk øyekontakt med Svigermor, og merkelig nok kom hun oppover til meg. Vi gikk til benkeraden, men da forsvant Svigermor igjen. Hun måtte jo finne Gamle Gubben grå og Svoger så de fant ut hvor vi satt.  Jeg sa at jeg kunne sende dem en SMS, men til liten nytte. Svigermor var allerede fullt trav ned midtgangen igjen.  snart var hun tilbake. Hun hadde ikke funnet dem, men hun hadde gitt damen som delte ut program beskjed om å si fra til to gutter i blådress hvor vi satt. Snart kom Gamle Gubben Grå og Svoger. Jeg vinket lett, og snart satt de på plass ved siden av oss. På Svigermors spørsmål om damen med programmene hadde sagt fra hvor vi satt, svarte de benektende. Stakkars menighetsarbeideren var kanskje ikke å  bebreide. Jeg mener, det er ikke sikkert at hun tenkte på to gutter i blådress når det kom to gråhårede gubber rundt femti i svarte dresser….
Vel, klokkene kimte, orgelet bruste, vakker salmesang og en nydelig preken som ga meg litt å tenke på gjorde at jeg fant julefreden. Mitt mål med turen i kirken var oppnådd.

Mellom stress og krangler har jeg nytt stunder med julelykke og julefred i sammen med kjernefamilien. Det finnes ikke noen mennesker på jord jeg er mer glad i enn Yngste Sønn, Eldste Sønn, Datteren og Gamle Gubben Grå.  Vi hadde en deilig biffmiddag på Lille Julaften før jeg dro på nattevakt og resten av familien fortsatte stresset med å få hele huset julepyntet. Jeg følte lykke da jeg utslitt halvsov på sofaen sent på Julaften mens Yngste Sønn spilte key-board og Datteren småmobbet han i all vennskapelighet.  Jeg hadde en deilig, lang frokost med Datteren og Eldste Sønn på  2,juledag, og ja – jeg har ladet batteriene.
Storfamilien skal man jo og være sammen med i jula. På godt og ondt.  Datteren og jeg var innom Mamma og Pappa, Store Søster, og Lille Søster på lille Julaften med pakker. Så var Svigermor og Svoger her på Julaften.  1.dag var hele familien min samlet hos Mamma og Pappa. 15 stykker med smått og stort. ( Jeg var på jobb, dessverre.)  I dag var Mamma og Pappa her, og i morgen drar Yngste Sønn, Eldste Sønn og Gamle Gubben Grå til Svigers.  4 familieselskaper på 6 dager kan være reneste minefeltet. Men jeg tror det har gått bra i år. Noen små eksplosjoner på Julaften, men ellers har det gått greit. Krysser fingrene og håper at morgendagen også går fredfullt for seg.

I julen skal man også drive aktivt friluftsliv. Slalom, langrenn, skøyter og ikke minst lange gåturer hører julen til. Der har vi nok strøket i år. Guttene fikk seg en tur på isen og i en bekk sammen med søskenbarna på 1.dag, og jeg og Gamle Gubben Grå hadde en lengre tur med Kjøteren i går. Men ellers har det vært dårlig.  Ikke lett å finne tid til alt mellom jobbing, juleselskap og julekos. 

 

                                                                  

 

2 kommentarer
    1. Gøyal lesing! :o) Nei, jula er ikke bare, bare .. og spesielt ikke for slike som en gang i tiden gikk hen og skilte seg og har funnet ny mann igjen. Mine og dine, ingen våre, blir ikke helt som det skulle ha vært igrunnen. Og det kjenner jeg veldig på i jula. Men greit nok lissom.. selv om jeg er sjeleglad for at denne jula faktisk ikke varer helt til påske.

    2. Marit: Det er ikke alltid alt blir slik man ønsker og kanskje drømmer om. Men, det gjelder å se det litt humoristiske i kaoset.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg