Jobba du også gratis i går?

I går var det 29. februar, skuddårsdagen og altså en ekstra dag. En dag som kommer bare hvert fjerde år.  
Og alle vi med  årslønn – ikke timeslønn arbeidet helt gratis.

Jeg vetat jeg kanskje er litt vell kverulant nå. 
Jeg vet at jeg kanskje er litt inspirert av at det nærmer seg det jeg kaller “Årets vakreste eventyr”, nemlig lønnsforhandlingene.  Men tenk litt over det.

Vi har en fast årslønn for å arbeide et fast antall dager.  Når året får en dag ekstra, må vi altså arbeide en dag mer for samme lønn.. Med meg og min utviklede rettferdighetssans irker det ikke rettferdig.

Det er akkurat som når vi stiller klokka fra sommertid til vintertid. Den natta blir nattevakta en time lenger. Når du har arbeidet til klokka 03.00 – i vpr turnus 4 og en halv time ut i vakta., stiller man bare klokka en time tilbake og har fremdeles 6 timer igjen av vakta. Det blir ei nattevakt på 10,5 timer hvor du kun får betalt for 9,5 av de.

Det med klokkestillinga, sommertid og vintertid, jevner seg muligens ut i det lange løp. Vi stiller jo klokka andre veien og, og da blir nattevakta en time kortere. Men det er jo ikke sikkert det er den samme som er på vakt da.  
Jeg føler prinsippielt at det er mest riktig at man får betalt for den tiden man faktisk arbeider.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg