Lite hjelp å få….

j

Jeg delte en matteutfordring på bloggen min på fredag. Den kan du lese her:

http://kjerringtanker.blogg.no/1509741551_fredagsvinen_i_fare_og_manglende_mattekunskaper.html

Jeg ønsket å finne ut når verdens vinproduksjon ville ta slutt hvis nedgangen i verdens vinproduksjon fortsatte i samme grad som det siste året.  Jeg opplyste om tallmaterialet, satte opp en eksponentialligning som jeg tror ville gi meg svaret hvis jeg bare var i stand til å løse den.. Men ingen svar dukket opp i kommentarfeltet..
Jeg delte blogg innlegget på Fb, for jeg vet at jeg har noen skikkelige mattenerder blant vennene mine der..
Ei ryktene skal ha det til at arbeider som mattelærer på videregående. Hun burde jo ha løst en eksponentialligning på 1-2-3.  Hun deler innlegg om yrkesfag og studiekompetanse., men hjelper ikke en stakkar som har glemt mattekunnskapene sine med en liten eksponentialligning.
Han matte-nerden fra ungdomsskolen. Jeg trodde han fremdeles bare satt bøyd over bøkene og skrev matteformler i rasene fart. Men han er mer opptatt avå skrive fb innlegg om hunden sin.
Han ingeniøren fra nord som alltid pleier å belære meg om alt mulig.  Men han driver i følge fb med og monterer ett nattbord, og det har han holdt på med en tre ukers tid tror jeg, for han har ikke postet noe bilde av et ferdig montert nattbord,
Heller ikke hun jeg delte pult med i mattetimene på gymnaset, hun som alltid hadde like innleveringer som meg, og omtrent identiske prøvebesvarelser, heller ikke hun har  regnet ut dette for meg. Selv om nok er hakket smartere enn meg i matte . og til og med har studert matematikk på universitetet.

Den eneste kommentaren jeg fikk på fb, var fra en fyr fra Sokna som mente at jeg jo bare kunne drikke champagne når vinen tok slutt.
Det er kanskje en løsning på Sokna, ei bygd hvor champagnen lages av hjemmebrent og Nyco, men vi mer siviliserte vet at champagne er en musserende vin fra distriktet Champagne i Frankrike. Ergo er ikke det noen løsning, for ingen vin selvsagt heller ingen champagne..

Når det ikke er noen hjelp å få, så får jeg finne løsningen selv.  
Først endrer jeg litt på utfordringen.  For ved en reduksjon av vinproduksjonen på 8,3% årlig, vil det, sånn rent teoretisk, aldri bli helt slutt på vin. 
Men i praksis er det uvesentlig om det står et menneske ett sted nede i Frankrike og tramper på den siste drua for å produsere 3 ml med vin.  Så jeg nøyer meg med å finne ut når produksjonen blir på 1 flaske i året.  

24.670.000.000.000 ganger 0,917opphøyd i x potens = 0,75

Ved hjelp av iherdig søking av formler på nett, litt hoderegning og  en del  knotting på kalkulatoren har jeg funnet ut at den siste vinflaska vil bli produsert rett før sommerferien i år 5608   Innen de tider er nok ikke jeg så opptatt av fredagsvinen.  
Hva mine tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp oldebarn skal kose seg med på fredagskvelden finner de sikkert ut-

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg